משפצים? כמה דברים שכדאי שתדעו על עבודות מסגרות בזמן השיפוצים

 כשאתם משפצים את הבית ומתכננים להוסיף או לשפץ את מעקה האלומיניום במדרגות הפנימיות או את מעקה המתכת במדרגות החיצוניות, את מסגרות האלומיניום המקיפים את חלונות הבית או את מאחזי היד המפוזרים בחדרי הבית, ובעיקר בחדר הרחצה ובשירותים, לצרכיו המיוחדים של בן משפחה עם מוגבלויות – יש כמה דברים שאולי תרצו לדעת על עולם המסגרות והריתוך.

האם עבודות מסגרות הן חידה עבורכם?

בין אם אתם מתכננים להתקין בבית שלכם פריטים המצריכים עבודות נירוסטה כמו מאחז יד, שולחן או פריטי ריהוט אחרים, ובין אם רוצים לתקן הלחמות וחלקים אחרים בפריטים או בציוד שקיימים בבית ויוצרו בעבודות מסגרות – יש כמה דברים שחשוב לדעת כדי שהעבודה בסופו של דבר תהיה נאה למראה, חזקה ונקיה.

ונתחיל מההתחלה. על מנת לבצע עבודות ריתוך יעילות ונקיות, חשוב להשתמש בשיטת הריתוך העונה על צרכי העבודה הנדרשים.

כדי לסבר את האוזן, נתייחס כאן לשלוש מערכות ריתוך בסיסיות. באופן אידיאלי (אם אתם מתכננים לבצע את העבודה בעצמכם), עדיף לבחור את שיטת הריתוך שתוכל להתמודד עם המשימות הפשוטות ביותר. אם אתם מתכננים להפקיד את העבודה בידיו של רתך מקצועי ומיומן, הוא יוכל להשתמש באחת משיטות הריתוך, ובעיקר בזו שמתאימה גם לפרויקטים מתקדמים ומתוחכמים יותר. 

יסודות הריתוך – לחם חוקו של כל רתך מקצועי

למרות שקיימות מספר שיטות ריתוך, כל מערכות הריתוך פועלות במהותן באופן זהה:

  • קשת חשמלית מייצרת חום בטמפרטורה מספקת – כשהחום מיושם בין האלקטרודה (מוט או חוט) לבין המתכת עליה עובדים. החום יאפשר להמיס את שני הגופים וליצור ביניהם את הקשר שבסופו של דבר יהפוך אותם למיקשה חזקה אחת.
  • כדי להבטיח קשר חזק, הרתך יקיף את האזור החם ביותר בנקודת הריתוך בענן של גז אציל (inert gas). בדרך זו הוא יוכל למנוע את חשיפת המוצר עליו הוא עובד, לחמצן ולמזהמים אחרים באוויר, שעלולים להחליש את נקודת הריתוך.
  • הגז האציל מסופק על ידי זרם שוטף בתוך האלקטרודה ובסביבתה, או על ידי בקבוק גז המזין את המפרק בעת הריתוך.

מה מיוחד ביצירת עבודות אלומיניום?

סגסוגות אלומיניום מאתגרות מאוד את הרתכים, הרבה יותר מאשר סגסוגות פלדה. מסיבה זו, כאשר אתם משפצים את הבית ונזקקים גם לביצוע עבודות אלומיניום שונות, חשוב לבחור ברתך מקצועי, מנוסה ומיומן שיודע בפני מה הוא עומד.

ובאילו תקלות מדובר?

  • בהשוואה לפלדה, לאלומיניום יש נקודת התכה נמוכה יותר ומוליכות גבוהה יותר. מצב זה עלול לפגוע באלומיניום ולצרוב בו חורים ( מה שנקרא בפי אנשי המקצוע: burn-through). זאת, במיוחד כאשר מדובר ביריעות אלומיניום דקות מאוד.
  • החוט המזין את האלומיניום הוא רך יותר מהחוט המזין את הפלדה, לכן, הוא עלול להסתבך בשלב ההזנה והריתוך.

לאור דברים אלה, בחירת השיטה הטובה ביותר לריתוך אלומיניום כלשהו, תלויה בצרכי היישום הספציפיים ובמיומנויות של הרתך שייבצע את תהליך הריתוך.

ריתוך בשיטת TIG (Tungsten Inert Gas)

שיטת הריתוך הנקראת TIG משתמשת בגז אציל וביסוד המתכתי טונגסטן. מערכת זו נחשבת לשיטת הריתוך העיקרית המשמשת לריתוך אלומיניום. מכיוון שעבודת אלומיניום דורשת מעורבות של רמת חום גבוהה מאוד עד להגעה לטמפרטורה הנדרשת (שתוכל להחזיק ברמת חום זו לאורך זמן רב), המערכת עושה שימוש במכונת ריתוך עם בקרת זרם, שביכולתה לשמור על הפריט המיוצר מאלומיניום מפני התחממות יתר ומפני burn-thorough.

ריתוך בשיטת TIG ניתן ליישם גם על יריעות אלומיניום דקות וגם על לוחות אלומיניום עבים יותר, כמו למשל, עבודות הקשורות למסגרות אלומיניום לחלונות.

כיוון שריתוך בשיטת TIG דורשת שימוש במוט מילוי נפרד, על הרתך לבחור מוט ריתוך עם סגסוגת שתהיה הקרובה ביותר במידת האפשר לזו של הפריט עליו הוא עובד.

ריתוך בשיטת MIG (Metal Inert Gas)

שיטת הריתוך הנקראת MIG משתמשת בגז אציל ומתכת והיא מתאימה מאוד לריתוך של חלקי אלומיניום. בבחירת כלי הריתוך, הרתך יצטרך להחליט אם להשתמש במכשיר המשתמש בשיטת ריסוס בקשת או במכשיר המשתמש בשיטת ריתוך בפולסים (pulses).

ריתוך בפולסים דורש ספק ממיר מתח (מזרם ישר לזרם חילופין), בעוד שמכשיר שמציע גם מתח קבוע וגם וולטאז׳ קבוע יכול לשמש לריתוך בריסוס בקשת.

ריתוך MIG הוא הטוב ביותר עבור יריעות אלומיניום דקות יותר, בגלל כמות החום הדרושה למלאכת הריתוך.

בנוסף:

  • כאשר הרתך יבחר בגז המיגון – הבחירה ב-100% ארגון היא ההחלטה הטובה ביותר לריתוך אלומיניום בשיטת MIG.
  • כדי ליצור ריתוך איכותי, הרתך צריך לבחור גם חוט או מוט הריתוך אשר הסגסוגת שלהם דומה ככול האפשר לזו של הפריט עליו הוא עובד.

השוואה בין שני סוגי שיטות הריתוך

שיטת TIG ושיטת MIG הן שני סוגים של תהליכי ריתוך קשת. ישנם כמה קווי דמיון בין שתי השיטות וכמה הבדלים.

  • אלקטרודה – ריתוך TIG משתמש באלקטרודת טונגסטן שאינה מתכלה בתהליך הריתוך. ריתוך MIG משתמש באלקטרודה מתכתית המשמשת כחומר מילוי לריתוך ומתכלה במהלך הריתוך.
  • גז מיגון – ריתוך בשיטת TIG משתמש בעיקר בארגון כגז מגן, כאשר מדי פעם משתמשים בריתוך זה גם בגז הליום. ארגון הוא גם הגז המגן העיקרי המשמש בעת ריתוך בשיטת MIG, אך תערובות של ארגון עם פחמן דו חמצני משמשות לעתים קרובות ליישומים שונים.

שיטת ריתוך לפיד (Torch)

ניתן לרתך אלומיניום באמצעות לפיד אשר מוזן בגז, אבל שיטה זו קשה יותר לביצוע בהשוואה לשתי שיטות הריתוך הקודמות: TIG ו-MIG.

בשיטה זו קשה יותר לשלוט בחום המופעל בעזרת הלפיד על החלק עליו עובדים, וסביר יותר להניח שהאלומיניום ייפגע (burn-through) בעת השימוש בלפיד.

שיטת ריתוך בלפיד באלומיניום מחייבת מעורבות של רתך מיומן שיוכל לשלוט כראוי הן בלפיד והן במוט המילוי.

ניקוי המוצרים מאלומיניום

כאשר אתם מתקינים בבית מעקה מדרגות מאלומיניום או מסגרות לחלונות מאלומיניום, אתם רוצים שהתוצאה הסופית תהיה מדויקת, חזקה ונקיה.

לא משנה באיזו שיטת ריתוך אלומיניום ישתמש הרתך, חלקי העבודה חייבים להיות נקיים באופן מיוחד לפני שהוא מתחיל בתהליך הריתוך.

מדוע?

  • לתחמוצת האלומיניום יש נקודת התכה גבוהה בהרבה מהאלומיניום הבסיסי. לפיכך, כל התחמוצות שיישארו על פני שטח העבודה עלולות לגרום לתכלילי תחמוצת בעת הריתוך מה שיפחית מאוד הן את חוזקו של המפרק המרותך והן את איכות המראה הכללי של נקודות הריתוך.

את חלקי העבודה ניתן לנקות באמצעות מוצר כימי ייעודי, או באופן מכני באמצעות מברשת עם שיער מתכת.

אולי יעניין אותך גם?