פעולת הריתוך נועדה לחבר שני חלקים העשויים ממתכת ויש מגוון שיטות וטכניקות ריתוך. בכל ענפי התעשייה נעשה שימוש נרחב בעבודות ריתוך, עם זאת עדיין רבים לא מכירים את שיטת הריתוך בלייזר המציעה יתרונות רבים בהשוואה לטכניקות ריתוך אחרות. באמצעות קרן לייזר ניתן לרתך מתכות בדיוק גבוה במיוחד ובאיכות גבוהה שלרוב לא ניתן להשיג בטכניקות ריתוך אחרות. בשיטת ריתוך זו ניתן לרתך מגוון חומרים ומתכות בעוביים משתנים, פעולת הריתוך מהירה וניתן לקבל תוצאות איכותיות, איטום מושלם וריתוך חזק ועמיד ללא נקבוביות.

פיזיקה של ריתוך בלייזר

בטכניקות הריתוך השונות מחממים שני חלקים ממתכת עד למצב נוזלי כדי להתיכם ביחד. לאחר השלמת הריתוך ממתינים לקירור המתכות וניתן לראות קו תפר בין שני החלקים. בטכניקת הריתוך בלייזר עושים שימוש ברתכת LBW (Laser Beam Welding) המייצרת אנרגיית אור הנספגת בתוך החומר והופכת לחום. קרן הלייזר מונחית על ידי סיב אופטי על פני החלקים שיש לחבר, כאשר ניתן לבחור בעוצמת קרן האור בהתאם לרוחב ועומק הריתוך הנדרש.

חשוב לדעת כי קרן הלייזר הנשלחת מהרתכת פוגעת בחלק החיצוני של החומר ומחממת אותו. חדירת האנרגיה תלויה במוליכות החום של החומר אותו מעוניינים לרתך, כאשר לריתוך בעומק מוגבל של 1.5- 2 מ"מ ניתן להסתפק ברתכת לייזר בעלת הספק של 300 עד 500 ואט, אך לריתוך בעומק גדול יותר יש להשתמש ברתכות לייזר בעלות הספק גבוה של 1-10 קילו ואט. טכניקת הריתוך לעומק גדול יותר ידועה בעגה המקצועית בשם ריתוך חור המנעול וניתן לקבל תוצאות איכותיות ולרתך במהירות גבוהה של מספר מטרים לדקה.

בטכניקת ריתוך חור המנעול קרן הלייזר גורמת להיווצרות חור בתוך החומר המאופיין בצורת גליל ומתמלא באדי מתכת. המתכת שמחוממת לטמפרטורה גבוהה נוזלת וממלאת את החור שנוצר בחומר ועם התקדמות קרן הלייזר המתכת הנוזלית מתקררת ומתמצקת בתוך קו התפר בין שני החומרים שמרתכים.

יתרונות טכניקת הריתוך בלייזר

לריתוך בלייזר יתרונות רבים בהשוואה לשיטות ריתוך אחרות. היתרונות העיקריים הם:

  • ריתוך נקי וחלק המייתר במקרים רבים את פעולות הגמר כמו ליטוש ושיוף תפר הריתוך.
  • אפשרות לריתוך מדויק, גם כאשר קיימת מגבלת גישה לחומר.
  • ריתוך במהירות גבוהה, מאפשר חיסכון בזמן ובעלויות.
  • ריתוך ללא צורך בחומרי מילוי בעת ריתוך מרווחים דקים עד 0.1 מ"מ.
  • ריתוך חזק במיוחד עם איטום גבוה וללא נקבוביות בחומר.

כדאי לדעת כי ריתוך לייזר מבטיח גמישות מרבית ואפשרות לרתך חלקים גם כאשר קיימת מגבלת גישה לציוד ריתוך רגיל. ניתן להגיע לדיוק מושלם בריתוך לייזר, לדוגמה ניתן לבצע ריתוך שני חלקים ממתכת בעובי תפר של עשיריות המילימטר. לכן, טכניקת הריתוך בלייזר מתאימה גם לחיבור מכלולים מורכבים מבחינה הנדסית, ואכן בתעשיות רבות עוברים להשתמש ברתכות לייזר מתקדמות, לדוגמה שימוש בתעשיית הרכב, כלי תעופה וחלל, מוצרי רפואה, שתלים דנטליים ועוד. השימוש בלייזר נעשה גם בתחום השילוט כמו בייצור של שלטים למשרד, שלטי הכוונה, שלטי חוצות וכו'. חיתוך האותיות המופיעות על השלט מבוצע על ידי קרן לייזר ובהתאם לצרכים ודרישות הלקוח.

מעוניינים ללמוד על שיטות ריתוך נוספות? 

צרו עמנו קשר ונשמח לענות על כל שאלה או בקשה