מה גובה מעקה/בית אחיזה, שנדרש כהגנה נגד נפילה?

מעוניינים להתקין מעקה או מאחזי יד בגרם המדרגות בבית, במרפסת או בגג? האם ידעתם כי החוק מחייב להתקין מעקה בכל מקום ממנו אנשים חשופים לסכנת נפילה? מתי צריך להתקין מאחזי יד ומהו גובה המסעד מפני הרצפה על פי התקנות המחייבות בארץ?

בתקנות התכנון והבנייה מצויות ההנחיות והדרישות לתחיקה למעקה ולמאחזי יד. על פי התקנות המחייבות בכל גרם או מהלך מדרגות הכוללים מעל 3 מדרגות יש להתקין בית אחיזה בשני הצדדים, ובמידה ונדרש מעקה בגרם המדרגות ניתן לראות בבית אחיזת המעקה כמענה מספק לדרישה זו.

יש לייצר ולהתקין בית אחיזה או מעקה למדרגות מנירוסטה כנדרש בתו התקן הישראלי ת"י 1142, זהו תקן מחייב הקובע כי בכל מרפסת בבניין ובכל מפתח אחר בקיר המבנה שקיימת סכנת נפילה ממנו, ובכל חלל בבניין שבו הפרש הגובה בין שני מפלסים סמוכים הוא לפחות 60 ס"מ, יש להתקין מעקה כנדרש בהוראות החוק.

חובת התקנת מעקה או בית אחיזה בכל מתחם של מדרגות    

סעיף 3.01 לתקנות התכנון והבנייה קובע כי בכל מקום בו קיימת סכנה מוחשית להחלקה או נפילה, יש לנקוט באמצעי בטיחות מתאימים. בסעיף 3.03 נקבע כי יש להתקין מאחזי יד בכל מקום בו קיימת סכנת החלקה, ובנוסף יש להתקין מעקה בטיחות בכל מקום בו קיימת סכנת נפילה מגובה 2 מטרים או יותר. כמו כן, סעיף זה קובע כי בחלקי בניין נגישים לקהל, יש להתקין מעקה כאשר ההפרש בין מפלסים סמוכים עולה על 75 ס"מ.

מבנה המעקה חייב להתאים לדרישות התקן הישראלי המחייב (ת"י 1142), כאשר גובה בית האחיזה מפני הרצפה, מפני המשטח המוגמר או מקצה המדרגות חייב להיות לפחות 90 ס"מ ועד 105 ס"מ. אם יש בבניין מדרגות רחבות יותר מהגודל הסטנדרטי, כלומר מעל 250 ס"מ, יש להתקין בגרם המדרגות מעקה נוסף עם בית אחיזה עמיד ויציב במרחק שלא יעלה על 190 ס"מ, ולא פחות מ-110 ס"מ מהקיר הקרוב או מהמעקה.

כיום, בעקבות החוק להנגשת מבנים והסביבה הבנויה, כאשר מתקינים בית אחיזה שני, חלקו העליון של בית האחיזה יהיה בגובה של לפחות 70 ס"מ ועד 75 ס"מ.

גובה המעקה כפי שנקבע בתקנות

בתקן הישראלי ת"י 1142 נקבע כי רק אדריכל, מהנדס או הנדסאי המוסמכים על פי החוק יכולים לתכנן מעקה ובתי אחיזה. יש לקבוע את חוזק החומרים המשמשים לייצור המעקה או בית האחיזה ולהחליט על צורת העיגון הנכונה והבטוחה ביותר. 

את גובה המעקה או בית האחיזה מודדים מהמקום המשמש כמדרך לרגל, כלומר מפני הרצפה המוגמרת או מפני המדרגה. גובה המעקה במרפסת או במפלס חייב להיות לפחות 105 ס"מ, כאשר בגרם המדרגות ניתן להתקין מעקה ובית אחיזה בגובה של 90 ס"מ או יותר.

בנוסף, יש להקפיד על מבנה המעקה כנדרש בתקן הישראלי ובתקנות התכנון והבנייה. כך לדוגמה, המרווח בין רכיבי המעקה צריך להיות כך שלא ניתן להעביר כדור קשיח כמו כדור טניס בקוטר 10 ס"מ. כמו כן, אין לייצר ולהתקין מעקה עם אפשרות טיפוס, לכן ניתן לעצב את המעקה עם עד 2 אלמנטים אופקיים, כאשר המרווח ביניהם יהיה 90 ס"מ לפחות.

את המעקה ניתן לייצר מחומרי גלם שונים כמו אלומיניום, נירוסטה, ברזל וזכוכית. במידה ומעוניינים לרכוש מעקה זכוכית יש לוודא כי היצרן בוחר זכוכית בעובי המתאים לעומסי הרוח באזור, ובהתאמה לעומסים מבניים ופרמטרים אחרים. כדאי לדעת כי בעבר הדרישה הייתה להתקין מעקה זכוכית עם זכוכית בעובי 10 ס"מ לפחות, אך התקנות השתנו. יחד עם זאת, הזכוכית חייבת להיות זכוכית בטיחות רבודה העשויה משתי שכבות זכוכית וביניהן שכבת פלסטיק המחברת את הזכוכיות. אם מתקינים מעקה זכוכית המעוגן רק בחלקו התחתון, יש לייצר את המעקה מזכוכית מחוסמת כדי להעלות את קשיחות החומר ולמנוע נפילות ופציעות.

מעקה ובית אחיזה מזמינים רק מבית מלאכה אמין ומנוסה

מעקה ובית אחיזה הם אמצעי בטיחות חשוב למניעת נפילות או החלקה. לכן, יש להזמין את המוצרים רק מבית מלאכה מקצועי ומנוסה המקפיד על ייצור נכון בהתאם לתקנות המחייבות ועל פי דרישות ת"י 1142. במידה והמעקה או מאחז היד לנכים אינו תקני עלולים לסכן חיים, ומעבר לכך מסתכנים באי עמידה בתנאים הנדרשים לקבלת טופס 4.

אולי יעניין אותך גם: