מעקה למדרגות הוא לא רק עניין עיצובי, יש לו גם משמעות בטיחותית חשובה. זאת, במיוחד לאור העובדה שאחת הבעיות העולמיות החשובות ביותר, היא ילדים הנפגעים בתאונות המתרחשות בביתם.

את רוב הפגיעות שחווים ילדים מתחת לגיל חמש בתוך הבית, אפשר למנוע. כך טוען מחקר שפורסם ב-2015 באתר BMC, ובדק גישות בהן משתמשים ההורים כדי לשמור על בטיחות ילדיהם בבית. מחקר זה מדגיש כי יחסם של ההורים לניהול הסיכונים האורבים לילדיהם בבית, יש השלכות חשובות על הדרכים בהן ינקטו כדי למנוע פגיעות פוטנציאליות, כאשר התקנת מעקה למדרגות פנים, היא דוגמה לפעולה שיכולה למנוע תאונות.

אותו מחקר ציין שלוש אסטרטגיות עיקריות למניעת תאונות, בהן משתמשים ההורים שהשתתפו במחקר:

  • יצירת סביבה מוגנת הכרוכה גם בהסרת מפגעים ובשימוש בציוד בטיחותי.
  • פיקוח של ההורים על ילדיהם.
  • הדרכת הילדים בכל מה שקשור לכללי בטיחות ולשמירה עליהם בחיי השגרה.

יש הורים שהם יותר פרואקטיביים בגישה שלהם לבטיחות הבית, ומקדימים תרופה למכה, בעוד שאחרים מגיבים רק כאשר הילד שלהם מפגין עניין בחפץ או בפעילות מסוימת, הנתפסים בעיניהם כסכנה לפגיעה.

מעקה למדרגות – למניעת נפילה מהמדרגות

מאז ימי קדם משתמשים בני האדם במדרגות מסוגים שונים, ומכיוון שגרמי מדרגות הם מתקנים מסוכנים מטבעם, אנשים מעדו, נפלו, נפצעו או אפילו נהרגו, כשהשתמשו בהם.

רובן המכריע של הנפילות במדרגות נובע מאובדן שיווי משקל ואחד התורמים השכיחים לנפילות אלה, הוא הזנחת מעקה המדרגות.

מכיוון שתאונות במדרגות עלולות לגרום לפציעות קשות, בעיקר כשמדובר בילדים צעירים, קיימות תקנות קפדניות מאוד הנוגעות לבניית מעקה למדרגות אותן צריך לקחת בחשבון בזמן הבנייה.

תכנון טוב של גרם המדרגות אמור להעניק למשתמשים אמצעים שיאפשרו להם להחזיר לעצמם את שיווי המשקל ברגע שהוא מתערער, ובכך להפחית באופן משמעותי את הפוטנציאל למעידה. יחד עם זאת, גם תכנון המדרגות הטוב ביותר לא יוכל לבטל לחלוטין את הסכנות הנפוצות האורבות לנו ולילדים שלנו העולים ויורדים במדרגות הבית.

הגישה הטובה ביותר למזער את הסכנה שמא הילדים יפלו במדרגות היא:

  • הקפדה על בניית מדרגות מתוכננות היטב, בשילוב מעקה בטיחותי.
  • העלאת המודעות של הילדים לפוטנציאל הפגיעות.
  • הדרכת הילדים, כיצד להשתמש נכון במדרגות.

אילו גורמים צריך לשקול בעת תכנון גרם מדרגות בטיחותי?

מידות ומעקה למדרגות

קיימות תקנות נוקשות לגבי גובה המדרגה, הזוויות בין מדרגה למדרגה ורוחב המדרגה, כמו גם מידות המעקה והמרווחים הרצויים בין סורגי המעקה.

  • חשוב לשמור על מרווח צר בין סורג לסורג, שלא יאפשר לילד להחדיר את ראשו בין הסורגים או להעביר את כל גופו וליפול חלילה למטה מבעד לסורגי המעקה.
  • מעקה המדרגות אמור להיבנות בשיפוע המומלץ לפי התקן, כדי לשמור על בטיחות המשתמש.
  • חשוב לדעת כי מדרגות תלולות מדי משנות את אופי הטיפוס עליהן, כי ככול שהן תלולות יותר, נדרש מאמץ רב יותר כדי לעלות או לרדת במדרגות.

משטח המדרגות

כדי להפחית את הסיכון להחליק במדרגות, חשוב להתקין מדרגות עם משטחים מחוספסים. משטחים אלה יכולים להיות מגומי, מתכת, בד או צבע מיוחד, עמיד בפני החלקה.

תחזוקה שוטפת של המדרגות יכולה להפחית את הסכנה למעידות על גבי משטח המדרגה.

מעקה למדרגות

אתם אמנם רוצים לתכנן מדרגות אסתטיות ומעקות מעוצבים באופן מיוחד במינו, אבל אסור שזה יפגע בפונקציונליות של גרם המדרגות ובבטיחות של המשתמשים בו.

  • הפונקציה העיקרית של מעקה המדרגות היא לשמש כתמיכה בעת העלייה או הירידה במדרגות. כלומר, מעקות מדרגות חייבים להיות מעוצבים באופן שניתן יהיה לתפוס ולהיאחז בהם במהלך השימוש במדרגות.
  • חשוב מאוד שאפשר יהיה לתפוס את המעקה במהירות, בקלות ובאופן יציב, כך שברגע שאתם, או הילד, תתחילו לאבד את שיווי המשקל, יהיה לכם במה להיאחז ולמנוע נפילה.
  • אתם אמורים להיות מסוגלים להחליק את היד באופן נוח לכל אורך המעקה, מבלי שתצטרכו להתאים את האחיזה במהלך הדרך. חשוב שתוכלו ליישם אחיזה המכונה ׳אחיזת מחבט טניס׳, בכל עת בה תשתמשו במדרגות.

אילו סוגי מתכות יכולים לשמש לבניית מעקה מתכת?

מעקה ברזל למדרגות

מעקה ברזל למדרגות מעניק לגרם המדרגות עיצוב אצילי ומפואר, בעיקר כאשר מעקה מתכת זה מיוצר בהתאמה אישית לסגנון היוקרתי שאתם מבקשים ליצור בחלל הבית. יחד עם זאת, אם בחרתם במעקה ברזל, יהיה עליכם להקפיד על תחזוקה קבועה של המעקה, כדי למנוע חלודה שתזיק ליציבות המעקה.

מעקה נירוסטה למדרגות

הנירוסטה מציעה עיצובי מעקות העשויים מפלדת אל חלד, עמידה במיוחד בפני לחות ומים ונזקים של קורוזיה. חומר זה הוא גמיש וחזק כאחד, ולכן מאפשר ליצור מעקה נירוסטה בעיצוב מותאם אישית, כיד הדמיון הטובה עליכם.

בתום ההתקנה של מעקה הנירוסטה, יתקבל מראה של מעקה מבריק ויוקרתי ביותר.

מעקה אלומיניום למדרגות

מעקה אלומיניום לגרם המדרגות מציע חוסן ועמידות ונחשב כאחת האלטרנטיבות הטובות ביותר להתקנת מעקה מחומר עמיד וקשיח. האלומיניום אינו מחליד ודורש פעולות תחזוקה פשוטות מאוד כדי לשמור על ניקיונו ולהבליט את מראהו המיוחד של מעקה האלומיניום.

על חשיבות התאורה באזור המדרגות לבטיחות בני הבית

שיפור רמת התאורה באזור המדרגות מצמצם משמעותית את הסיכון לתקלות שכיחות, הנגרמות כתוצאה משיקול דעת שגוי. למשל,

  • ילדים, כמו גם מבוגרים, עלולים למעוד על מדרגה, או להחמיץ אותה לחלוטין.
  • עקב הנעל עלול להיתפס בקצה המדרגה ולגרום לאבדן האיזון.
  • דריכה ללא תשומת לב על צעצוע שהושאר על המדרגות עלולה לגרום למעידה ולנפילה.

תקלות שכאלה הן גורמים שכיחים לפגיעה בקרסוליים, בברכיים או לפגיעות חמורות יותר שנגרמות כתוצאה מנפילה מוחלטת. לכן, מומלץ:

  • להשתמש בתאורה זוויתית, ובניגודיות של צבעים שתשפר את תפיסת העומק.
  • להשתמש בגימורי מט על משטחי המדרגות, כדי למנוע סנוור.
  • להימנע מציפוי המדרגות בשטיח עם דוגמאות, שעלולות להסתיר את הבדלי העומק בין המדרגות.
  • להימנע מלסחוב לאורך המדרגות חפצים בשתי הידיים, כדי להשאיר יד חופשיה לאחוז במעקה במהלך השימוש במדרגות.
  • לא לשאת חפצים גדולים החוסמים את הראיה בעת העלייה במדרגות.
  • יש לנקות מיד כל נוזל שנשפך על המדרגות ולהסיר כל פסולת אחרת.
  • יש לטפל בתאורה ברגע שחלה בה תקלה (לתקן או להחליף נורה).

השתמשו בכל אמצעי כדי לשכנע את הילדים להשתמש במעקה, ואם הילד נמוך מדי מכדי להגיע ולתפוס את המעקה בעצמו, עודדו אותו להחזיק בסורגים ולרדת או לעלות בזהירות רבה.

מה חשוב לדעת על בטיחותם של ילדים צעירים?

פעוט עד גיל חמש עובר שינויים מהירים מבחינת היכולות הפיזיות והקוגניטיביות שלו, ואלה עלולים להגביר את הסיכון שלו לחוות פגיעה לא מכוונת.

שינויים אלה בהתפתחות הניידות, ביכולת הקוגניטיבית ובהבנה של הילד, מחייבים את ההורים לנקוט באסטרטגיות חיזוי לגבי בטיחות הילד, על מנת למזער סיכונים פוטנציאליים שייפגע.

ונחזור למחקר שהזכרנו בתחילת המאמר, ולפיו ההורים שהשתתפו במחקר משתמשים במספר אסטרטגיות לשמירה על בטיחות ילדיהם:

  • אסטרטגיות סביבתיות הכוללות למשל: חיישן לאזעקת עשן, אחסון בטוח של חפצים מסוכנים והתקנת ציוד בטיחות, כולל מעקה מדרגות בטיחותי.
  • אסטרטגיות לפיקוח על הילדים. למרות חשיבותן של אסטרטגיות אלה, אין הגדרה אוניברסלית לפיקוח על ילדים, המשמשת את כלל ההורים או היועצים למיניהם. למעשה, השגחת ההורים על ילדיהם מתבטאת במגוון אסטרטגיות התבוננות והקשבה בשילוב עם שמירה על קרבה בטוחה אל הילד, כך שההורה יוכל להתערב במידה שיהיה צורך מידי להגן על הילד מפני פגיעה אפשרית. פיקוח ההורים יכול להפחית את הסיכון של ילדים צעירים להיפגע בתוך הבית.
  • אסטרטגיות תדרוך ותרגול, לשינוי התנהגותו של הילד עשויות גם כן לתרום להגנה על הילד מפני פגיעות ברחבי הבית. למשל, יש הורים הנעזרים בתגמולים ובעונשים. אחרים, מתירנים יותר ומעדיפים לתת הסברים מפורטים ופחות להשתמש בכללים. ויש הורים שמשנים את צורת ההדרכה של הילד לפי גילם:
  • לילדים הקטנים יותר בגילאים עד שנתיים, שנתיים וחצי – הם נוקטים בחזרה על הכללים.
  • לילדים גדולים יותר בגילאי שלוש עד חמש – הם מסבירים את הסיבה לכללים שהם דורשים מהילדים.

אולי תרצה לקרוא מאמרים נוספים