אינקונל (Inconel) היא סגסוגת על המיוצרת בעיקר מניקל וכרום. לסגסוגת האינקונל יש תכונות ספציפיות כמו עמידות גבוהה במיוחד בפני קורוזיה וחמצון פני השטח, חוזק מכאני רב, התנגדות גבוהה בפני שינויים כתוצאה מטמפרטורה גבוהה, והתנגדות ועמידות גבוהה במיוחד בתנאי לחץ קיצוניים. התכונות המיוחדות של סגסוגת האינקונל תרמו לכך כי הסגסוגת נמצאת בשימוש נרחב בתעשייה, בין היתר לייצור להבי טורבינות, מגדשי טורבו למנועי רכבים, כורים גרעיניים, קופסה שחורה, מערכות שיגור של כלי תעופה וחלל, מיתרי מפרשים בכלי שייט, משתיקי קול לנשקים ולעוד מגוון שימושים.

מתכת עמידה וחזקה במיוחד

סגסוגת האינקונל פותחה בשנות ה- 40 של המאה הקודמת על ידי מהנדסים מחברת וויגין אלויס (Viggin Alloys) מאנגליה. הסגסוגת פותחה בשיתוף פעולה עם פרנק וויט שתכנן את מנוע הסילון לכלי תעופה. בעת הפיתוח של מנועי הסילון גילו המהנדסים כי המתכות הקיימות בשוק, כמו אלומיניום ופלדה, אינן עמידות מספיק ללחצים ולטמפרטורה הקיצונית של מנועי הסילון. ראוי לציין כי מתכות כמו אלומיניום ופלדה הנחשפות לתנאי טמפרטורה קיצונית וללחצים קיצוניים אינן עמידות מספיק בגלל שינוי במבנה הפנימי של החומר, בעוד שסגסוגת אינקונל יכולה לעמוד בפני טמפרטורה גבוהה של 850 מעלות ללא שינוי בהרכב החומר הפנימי, וללא התפתחות קורוזיה לאורך זמן.

אגב, יש בשוק מגוון רחב של סגסוגות אינקונל, ההבדל ביניהן נעוץ בשילוב ובכמויות של הניקל והכרום, ובשילוב של מתכת נוספת כמו ברזל. יש כ- 20 סוגי סגסוגות אינקונל, לכל סגסוגת מאפיינים אחרים ועמידות שונה בפני טמפרטורה גבוהה ותנאי לחץ קיצוניים.

ריתוך סגסוגות אינקונל

העמידות הגבוהה בפני טווח טמפרטורות קיצוניות של סגסוגת האינקונל מחייבת עבודות ריתוך ברמה הגבוהה ביותר. טכניקת הריתוך הנפוצה ביותר לעבודות ריתוך אינקונל היא באמצעות רתכת טיג (TIG), למרות שניתן לרתך את הסגסוגת גם בטכניקות אחרות, אך השליטה קשה יותר וקשה להגיע לתוצאות ריתוך מדויקות. חשוב להדגיש כי ריתוך סגסוגת אינקונל אינו משימה של מה בכך ורק רתך מקצועי ובעל ניסיון עשיר וידע רב מסוגל לבצע עבודות ריתוך מדויקות ואיכותיות.

חשוב לזכור כי סגסוגת אינקונל משמשת למוצרים העומדים בפני שינויי טמפרטורה ולחץ בתנאי קיצון, לכן חייבים לבצע ריתוך מדויק ברמה הגבוהה ביותר. בין היתר נוהגים להשתמש בסגסוגות אינקונל בתעשיות הבאות:

  • תעשיית הנשק - ייצור משתיקי קול וייצור סתרשף לפיזור הרשף של הירייה ולמניעת זיהוי מקור הירי.
  • תעשיית השייט - ייצור מיתרים למפרשים ולייצור להבים.
  • תעשיית התעופה - ייצור טורבינות למנועי סילון, בניית קופסאות שחורות למטוסים, ייצור מערכות שיגור ומנועים לטילים, לוויינים ועוד.
  • תעשיית הרכב - ייצור מגדשי טורבו למכוניות על ומרוץ, ייצור מערכות פליטה וייצור רכיבים לשיפור יכולת ההאצה של מכוניות חשמליות כדוגמת טסלה.
  • תעשיית הכימיה - ייצור מיכלי לחץ בעלי עמידות גבוהה במיוחד.

כמו כן, יש ביקוש לעבודות ריתוך אינקונל לייצור ולתחזוקה שוטפת של צנרת להמרת חום, מערכות תאי בעירה, מערכות עם טורבינות, כורים גרעיניים ועוד.


להמשך קריאה על ריתוך סוגי מתכות:

לפרטים נוספים פנו אלינו