ריתוך היא פעולה פיזיקלית בסיסית לחיבור בין שני גופים העשויים ממתכת, יש מגוון טכניקות לריתוך, כאשר הפעולה מחייבת מכשור מתאים וניסיון. חשוב לציין כי הלחמה נועדה גם היא לחבר בין מתכות אך בפעולה זו מתיכים רק את המתכת שמוסיפים לגופים, בעוד שבפעולת הריתוך, לרוב מתיכים את אחד משני הגופים, לעתים תוך הוספת מתכת לחיבור הגופים.

שיטות שונות לריתוך מתכות

יש מספר שיטות לריתוך גופים ממתכת הנבדלות זו מזו באופן החימום, חומרי המילוי והמכשור הנדרש לפעולה. ראוי לציין כי פעולת הריתוך מחייבת מכשור מתאים, שמירה על כללי הבטיחות בעבודה, אוורור יעיל וניסיון. רתך מתחיל יכול לרכוש בחנות כלי עבודה ציוד יחסית פשוט שמחירו אינו יקר באמצעותו ניתן לבצע עבודות ריתוך שונות. כדאי להתחיל עם רתכת מיג (MIG) באמצעותה אפשר לרתך גופי מתכת מסוג אלומיניום, פלב"מ, מגנזיום, נחושת ועוד מגוון מתכות וסגסוגות מתכת.

את הריתוך יש לבצע במקום מאוורר בגלל גזים הנפלטים לחלל האוויר במהלך הפעולה, ובגלל החום הרב שנוצר במהלך הריתוך. לפני התחלת הריתוך יש לנקות את גופי המתכת, בעיקר את אזור קו החיבור, משאריות אבק, שומנים ולכלוכים אחרים. לאחר מכן יש לחבוש מסכה להגנה על העיניים והפנים וביגוד מגן.

הכלל המנחה לריתוך איכותי ומוצלח הוא ליצור חפיפה מלאה בין שני גופי המתכת שמעוניינים לחבר, חשוב להקפיד כי לא יהיו מרווחים לאורך קו החיבור בין הגופים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מעוניינים לרתך צינורות מעוגלים, במקרה זה יש לדאוג ליציבות הגופים ולהשתמש בחומרי מילוי ובריתוך מהיר ומדויק בין הגופים, כדי לוודא חיבור איכותי ועמיד לאורך זמן.

בסיום פעולת הריתוך יש להמתין לקירור האזור ואין לנסות לקרר את המתכות המרותכות בעזרת מים או אמצעים אחרים, מאחר ואז מסתכנים בהיווצרות סדקים לאורך קו החיבור. לאחר שגופי המתכת המרותכים התקררו, יש לנקות את אזור הריתוך משאריות חומר מילוי. שאריות אלה נקראות בעגה המקצועית שאלקה, ובחנות לכלי עבודה ניתן למצוא ציוד ייעודי המתאים לכך כמו פטיש פלסטיק ומברשות עם סיבי מתכת. במידת הצורך, יש לצבוע את אזור הריתוך בצבע יסוד נגד חלודה.

לאחר רכישת ניסיון בריתוכי מיג ניתן לרכוש ציוד מקצועי ואיכותי יותר באמצעותו ניתן לבצע ריתוך טיג (TIG). בשיטה זו נעשה הריתוך באמצעות אלקטרודת טונגסטן וקשת חשמלית. במהלך הריתוך נוצר חום גבוה, יש להתאים את החום בהתאם לסוג המתכות שמרתכים, כאשר לרוב יש להזין את חומרי המילוי מהצד. ריתוך TIG מאפשר שליטה טובה יותר לעומת ריתוך מיג, דיוק גבוה וריתוכים חזקים יותר. עם זאת, נדרשת מיומנות לריתוך זה וציוד מתאים.

לאחר רכישת ניסיון בשתי השיטות הקודמות ניתן להתקדם ולבצע גם ריתוך אינקונל בעזרת רתכת טיג איכותית. ריתוך זה מיועד לחיבור גופי מתכת העשויים מסגסוגת אינקונל המכילה כרום וניקל. לסגסוגת אינקונל שימושים רבים אך ריתוך הסגסוגת מחייב ניסיון רב ודיוק גבוה כדי לקבל תוצאות איכותיות.

יש לכם שאלות נוספות? פנו אלינו ונשמח לענות לכם