ריתוך נועד לחבר בין שני גופים ממתכת, לעיתים יש להוסיף מתכת נוספת כדי לרתך את הגופים. פעולת הריתוך מחייבת ידע וניסיון, אך כל אחד יכול ללמוד לרתך לאחר הכרות עם מושגי היסוד, רכישת ציוד מתאים, ולמידת טכניקות ריתוך בסיסיות תוך מתן דגש על כללי הבטיחות בעבודה. במאמר זה נציג בפניכם מספר טיפים חשובים לרתך המתחיל, ביניהם איזה ציוד יש לרכוש, טכניקות בסיסיות לריתוך איכותי ונקי וכללי בטיחות.

בטיחות במהלך עבודת ריתוך

יש מגוון שיטות לריתוך מתכות אך חשוב לזכור כי בעת עבודת הריתוך נוצר חום גבוה, ישנם גצים המתפזרים לכל עבר וגז רעיל משתחרר בסביבה. לכן, יש להקפיד על סביבה בטוחה ללא חומרים דליקים ואין להסתכן בריתוך אם האזור רטוב. כמו כן, חשוב להקפיד על בגדים ארוכים המכסים את איברי הגוף החשופים, יש ללבוש כפפות ריתוך מיוחדות בעלת עמידות גבוהה, וחשוב לחבוש מסיכת ריתוך מקצועית ואיכותית. אין לרתך ללא מסיכת ריתוך אחרת מסתכנים בפגיעה בראייה בגלל האור הבוהק והמסנוור שנוצר במהלך הריתוך.

בחירת רתכת נוחה ויעילה לרתך המתחיל

בכל חנות לציוד עבודה ניתן למצוא רתכות וציוד להלחמה, עם זאת עדיף לרכוש ציוד הלחמה וריתוך מחברה מובילה ואמינה. חברה מובילה מציעה ייעוץ מקצועי ומסייעת לרתך המתחיל לבחור ציוד איכותי ובטיחותי, במחיר משתלם. כדאי לדעת כי רתך מתחיל יכול לרכוש רתכת רגילה עם זרם חלופי שמחירה יחסית נמוך, אך העבודה עמה פחות נוחה. לכן, רצוי לרכוש רתכת אלקטרונית איכותית המאפשרת עבודה מהירה וגם נוחה יותר.

טכניקות ריתוך

יש מספר שיטות ריתוך, הנפוצות שבהן הן ריתוך באמצעות קשת חשמלית ואלקטרודה וריתוך באמצעות מבער גז. כמו כן, יש מקרים בהם ניתן להסתפק בהלחמה כדי לחבר את המתכות, ציוד הלחמה זול יחסית וניתן לרכוש אותו במקומות רבים.

ראוי לציין כי שיטת הריתוך הנפוצה ביותר נעשית באמצעות קשת חשמלית, בטכניקה זו ניתן למנות ריתוך טיג, מיג ו- AEC. לרתך המתחיל מומלץ לרכוש ניסיון קודם כל באמצעות ריתוך מיג מאחר ושיטה זו יעילה במיוחד לריתוך אלומיניום, פלב"מ, נחושת, מגנזיום וסוגי מתכות וסגסוגות נוספים.

כדאי להתחיל עם עבודות ריתוך פשוטות של מתכת מסוג אלומיניום, מאחר וניתן לרכוש ניסיון ולהשתפר במהירות כדי לקבל תוצאות ריתוך מעולות ואחידות, ללא שאריות הנקראות שאלקה, אותן יש לשייף בזהירות לאחר קירור האזור.

עם זאת, חשוב לדעת כי כדי לשלוט בטכניקת הריתוך יש לצבור ניסיון רב, מאחר ומעבר לציוד איכותי יש לבחור אלקטרודה מתאימה, מתח נכון וגז מתאים לעבודת הריתוך שמבצעים. בנוסף, יש לעבוד במהירות ובדיוק כדי להימנע מסדקים במתכת או מחורים גדולים המעידים לרוב על טמפרטורה גבוהה מדי.

לאחר השלמת עבודת הריתוך יש להמתין לקירור האזור, ורק אז ניתן לנקות שאריות חומר באמצעות ציוד מתאים, ובמידת הצורך לצבוע את האזור בצבע יסוד או בצבע המכיל חומר נגד חלודה.

מוזמנים להמשיך לקרוא מאמרים נוספים מהבלוג שלנו: 

מעוניינים ברתך מקצועי? פנו אלינו ונשמח לעמוד לשירותכם