בעת תכנון גרם המדרגות יש להתחשב בפרמטרים רבים כמו בטיחות, עמידה בתקנים המחייבים, בחירה נכונה של חומרי גלם איכותיים ועמידים ועיצוב מרשים ואלגנטי המתאים לחלל המבנה. בראש ובראשונה יש לתת דגש על נושא הבטיחות לכן בהתאם לסוג המעקה יש לבחור גם מאחז בטיחותי ליד שתפקידו למנוע נפילות ופציעות גופניות בעת טיפוס וירידה בגרם המדרגות. המאחז מיועד לספק תמיכה ואחיזה נוחה ובטיחותית לכל מי שמשתמש במדרגות במבנה, לרבות ילדים, מבוגרים, נשים בהריון ובעלי מוגבלויות בתנועה.

מאחזים מעץ, אלומיניום, ברזל ונירוסטה

כדי לבחור מאחזי יד למדרגות בבית או במבנה ציבורי או מסחרי יש לערוך סקר שוק מקיף ולקבל ייעוץ מקצועי. לרוב, האדריכל מתכנן את המדרגות ועליו להחליט בהתאם לצרכי הלקוח וסגנון המבנה איזה מעקות ומאחזים ליד לתכנן. את המאחזים ניתן לייצר ממגוון חומרי גלם כמו אלומיניום, ברזל, עץ ונירוסטה. יש להקפיד על תכנון מדויק בהתאם למידות המדרגות כאשר התקן הישראלי קובע כי המאחז המותקן במדרגות יהיה בגובה של לפחות 90 ס"מ.

תכנון מותאם אישית לצרכי הלקוח ומאפייני המבנה

חשוב לדעת כי את הידיות לאחיזה יש להתקין על קיר המדרגות או באמצעות עמודים תומכים, ניתן להתקין את הידית מעל למעקה המדרגות, יש לתכנון היטב את נקודות החיבור כדי להבטיח יציבות ועמידות. כאמור, על פי התקן הישראלי המחייב למדרגות יש להתקין את ידיות האחיזה בגובה של 90 ס"מ לפחות, הגובה נמדד מקצה המדרגה לקצה העליון של ידית האחיזה. בחלק האופקי של המדרגות יש לוודא כי מתקינים את ידיות האחיזה בגובה של לפחות 105 ס"מ מקצה השטח הישר.

מאחז יד ניתן לייצר מחומרי גלם שונים ומגוונים, יש להקפיד על מוצר עמיד וחזק כדי להבטיח את האחיזה של המשתמשים בפריט, וכדי למנוע נפילות ומעידות העלולות לגרום לחבלות גופניות. חשוב להדגיש כי ידיות האחיזה לא נועדו למנוע נפילה מגובה של הדיירים אלא רק לספק תמיכה ואחיזה יעילה המאפשרת להם לעלות או לרדת במדרגות בבטחה.

עיצוב מרהיב וייחודי

ההחלטה על בחירת מאחז יד למדרגות אינה דבר של מה בכך, יש לזכור כי מדובר במוצר בטיחותי חשוב. עם זאת, יש להתחשב גם בעיצוב הפריט על מנת להבטיח מראה יוקרתי ואלגנטי התורם לעיצוב חלל המבנה וגרם המדרגות. ניתן להתקין מאחז יד נירוסטה המאופיין במראה מתכתי מבריק ויוקרתי, לחלופין ניתן לבחור בידיות אחיזה העשויות מעץ, ברזל או אלומיניום. מאחזים מאלומיניום נחשבים לפופולריים במיוחד בגלל המראה המבריק והעמידות הגבוהה. אלומיניום (חמרן בעברית) הוא מתכת חזקה בגוון כסוף, לאלומיניום עמידות גבוהה בפני התפתחות קורוזיה וחלודה, וגם מחיר המתכת יחסית זול בהשוואה לנירוסטה וחומרי גלם אחרים.

בנוסף, ניתן להתקין מאחזים מעץ או מברזל, עם זאת יש לזכור כי הברזל מחייב תחזוקה שוטפת וצביעה אחת לכמה זמן כדי להימנע מחלודה ופגיעה בעמידות וחוזק הידיות. 


למאמרים נוספים בנושא:

מעוניינים במעקות בטיחות ומאחזי יד?

צרו עמנו קשר ונחזור אליכם בהקדם


תגיות - מעקות נירוסטה