בכל עבודת ריתוך יש להקפיד על הוראות הבטיחות כדי להימנע מסיכונים לרתך ולסביבה. ריתוך שלא על ידי בעל מקצוע מוסמך ומנוסה עלול לגרום לתאונות עבודה, לפציעות קשות, לשריפות ולנזקי רכוש. ריתוך עלול לגרום לנזקי עור כמו כוויות, לנזקים לפנים ולעיניים, ולנזקי אש, התפוצצות ושריפה. מכון התקנים הישראלי הקים ועדת מומחים על מנת לקבוע תקן בטיחות חדש לעבודות ריתוך, מומלץ לעיין בתקן החדש שמספרו ת"י 4348 חלק 1 כדי לקרוא את הוראות הבטיחות העדכניות ביותר במהלך עבודות ריתוך בבית מלאכה, בבית הלקוח ובכל מקום אחר.

דרישות כלליות לבטיחות במהלך עבודות ריתוך

כאמור, התקן הישראלי ת"י 4348 מפרט את הדרישות הנחוצות להגנה על הרתך וסביבתו, בהתאם לסוג ושיטת הריתוך. יש כמה שיטות לעבודות ריתוך, לכן חשוב להקפיד על הדרישות הנכונות לשמירה על בטיחות העובד וסביבתו. מומלץ להדפיס את הוראות הבטיחות ולתלות אותן בסמוך לשולחן העבודה של הרתך.

לפניכם סעיפים מרכזיים המהווים חלק מהוראות הבטיחות עליהן יש להקפיד במהלך עבודות ריתוך:

  • מקצועיות וניסיון הרתך- עבודות ריתוך יבוצעו רק על ידי אדם מיומן ומוכשר שעבר הדרכה מתאימה.
  • אוורור- יש להקפיד על אוורור יעיל של סביבת העבודה. אין לבצע עבודות ריתוך במקום שאינו מאוורר בגלל חשש לשריפה והתלקחות ובגלל סכנה שהרתך ישאף גזים רעילים.
  • תקינות הציוד- לפני התחלת עבודת הריתוך יש לוודא את תקינות הרתכת והציוד הנלווה. חשוב לבדוק גם את תקינות הכבלים ולוודא כי סביבת העבודה יבשה.
  • ציוד עזרה ראשונה וכיבוי אש- יש לוודא כי בסמוך למקום בו מבצעים את הריתוך יש ציוד עזרה ראשונה וציוד כיבוי אש תקין.
  • ציוד מגן אישי תקין- לפני התחלת עבודת הריתוך חובה ללבוש ביגוד מתאים ולחבוש מסכת ריתוך איכותית ותקינה. במהלך עבודות ריתוך עלולים לעוף גצים ושאריות מתכת העלולים לסכן את הרתך. לכן חשוב לחבוש מסיכה, משקפי ריתוך, לנעול נעלי עבודה וללבוש סינר רתכים ובגדים ארוכים המתאימים לעבודה. כמו כן יש לבדוק את הבגדים כדי לוודא כי הם יבשים ואין עליהם שאריות שמן, דלק, צבע וכדומה.
  • קירור המתכת- לאחר עבודת הריתוך יש להמתין לקירור החלקים ממתכת מפאת סכנת כוויה ופציעה.
  • סנוור- על הרתך לוודא כי אנשים בסביבה אינם מביטים בלהבת הריתוך ללא מסיכה מיוחדת.
  • אחסון מכלי גז- יש לאחסן את מכלי הגז בהם נעשה שימוש בעבודת ריתוך בהתאם לתקן המחייב.
  • ריתוך חביות ומיכלים בהם אוחסנו דלקים וחומרים מתלקחים- אין לרתך חביות ומיכלים בהם אוחסנו דלקים, שמנים, חומרים מתלקחים וחומרים נפיצים.
  • סביבת עבודה בטוחה- יש להקפיד על סביבת עבודה בטוחה ומאווררת היטב כדי להימנע מסכנת אש, התפוצצות והתלקחות, ומנזקים בריאותיים לרתך ולעובדים אחרים.

לסיכום, חשוב להקפיד על הוראות הבטיחות במהלך עבודות ריתוך כדי להימנע מסיכונים מיותרים העלולים לגרום לנזק בריאותי ולנזקי רכוש קשים. כמו כן, יש להשאיר את עבודות הריתוך רק לבעל מקצוע מנוסה ומוסמך המכיר את כללי הבטיחות ומקפיד עליהם.


מאמרים נוספים מהבלוג שלנו: 

לכל שאלה או בקשה אנחנו זמינים כאן בשבילכם