בענף הריתוך ישנן מספר שיטות לחיבור בין שתי מתכות, אחת השיטות הנפוצות ביותר בענף הבנייה היא שיטת הריתוך בעזרת קשת חשמלית ואלקטרודת מתכת למילוי. שיטה זו נקראת ריתוך מיג (MIG – Metal Inert Gas). באמצעות ריתוך מיג ניתן לרתך אלומיניום ומתכות נוספות, ביניהן נחושת, פלדה מסוגסגת, פלב"מ ועוד. 

כדאי לדעת כי בענף הבנייה בארץ ובעולם כולו, ישנה דרישה גבוהה לעבודות ריתוך מיג בגלל איכות הריתוך ועמידותו, הפעולה המהירה והפשוטה בהשוואה לשיטות אחרות, עלויות העבודה ועוד. לריתוך מיג תפקיד חשוב ומרכזי בענף הבנייה על כל רבדיו השונים, החל מריתוך קונסטרוקציות, מסגרות, פרופילים של מתכות שונות ועד לריתוך צינורות ומבנים.

איך עובד ריתוך מיג?

ריתוך מיג מחייבת רתכת מתאימה לעבודה, בשיטה זו משתמשים בחוט רציף למילוי החומר ובקשת חשמלית המוכנסת דרך ידית תפעול. הקשת החשמלית מוגנת באמצעות גז ארגון או 2CO. יש מספר שיטות של ריתוכי מיג בהתאם לאופן העברת הקשת החשמלית – פולסים, קצר, התזה וטיפות.

במהלך הריתוך באמצעות רתכת מיג נוצר חום גבוה בקשת החשמלית בין האלקטרודה המתכלה למשטח אותו מעוניינים לרתך. את החוט הרציף יש להזין למכשיר באופן ידני לעבודות קלות ומהירות, כאשר ריתוך משטחים גדולים מבוסס לרוב על הזנה אוטומטית של האלקטרודה. יש שלוש אפשרויות להזנת המתח הנדרש לפעולה – מתח קבוע, מתח עולה או מתח יורד.

במהלך הריתוך מוזרם גז ארגון או 2CO, הגז עוטף את הקשת החשמלית במטרה להגן עליה מפני זיהומים ולכלוכים שונים הנישאים באוויר וכדי להבטיח ריתוך חזק ועמיד לאורך זמן. הגז המוזרם נדרש גם למניעת היווצרות חלודה לאחר עבודות הריתוך, לכן שיטה זו פופולרית בענף הבנייה ובענפי תעשייה נוספים.

ריתוך מיג נחשב לפופולרי ביותר ענף הבנייה ובעולם הריתוך, עם זאת נדרש ציוד מתאים ויש לרכוש ניסיון רב כדי להגיע לתוצאות מושלמות ולריתוך אחיד, עמיד וחזק לאורך זמן.

מהם היתרונות לריתוך מיג בענף הבנייה?

לעבודות ריתוך מיג בענף הבנייה יתרונות רבים ומגוונים, ביניהם:

  • עבודה מדויקת ותוצאות מושלמות בהשוואה לשיטות ריתוך אחרות
  • עלות העבודה זולה יותר בהשוואה לעלויות של שיטות ריתוך אחרות
  • ריתוך מיג מבוסס על הזנת חוט רציף המגדיל את תפוקת העבודה
  • ריתוך עם חוט רציף מונע פגמים וטעויות בעבודת הריתוך, לכן התוצאה טובה יותר
  • ריתוך מיג מייצר כמויות נמוכות של עשן, לכן זו שיטה בטוחה ומומלצת לעבודות ריתוך במקומות סגורים ומקורים כמו מבנים
  • עבודה נקיה ואיכותית כמעט ללא סיגים, לאחר הריתוך קל לנקות את המשטח משאריות חומר וסיגים, לכן העבודה מתקצרת ויעילה יותר
  • ריתוך מיג מתאים גם למילוי סדקים ורווחים בין משטחי מתכת
  • דיוק גבוה גם בעבודות ריתוך מורכבות, ניתן לרתך משטחים ופרופילים דקים עד לעובי של 0.6 מ"מ
  • אפשרות להזנת חומר המילוי באופן ידני או אוטומטי
  • עלות הגז נמוכה לכן עבודות ריתוך מיג זולות יותר בהשוואה לשיטות אחרות
  • עומק חדירה גדול בעבודות ריתוך מיג, ללא פגיעה בחומר

כדאי לדעת כי עבודות ריתוך מיג מחייבות ציוד מקצועי באיכות גבוהה, עלות הציוד יקרה אך חוסכים בעלויות החומר ובעלויות כוח אדם, לכן שיטה זו נחשבת לפופולרית ביותר בענף הבנייה. עם זאת, נדרש ניסיון רב כדי להגיע לתוצאות מדויקות ומושלמות, לכן חברות בנייה וקבלני שיפוצים נוהגים לעתים להזמין את עבודות הריתוך מחברה חיצונית המתמחה בכך.

עבודות ריתוך מיג בענף הבנייה

בענף הבניה נעשה שימוש רב בעבודות ריתוך מיג, למשל ריתוך מעקות בטיחות ומאחזי יד בחדרי מדרגות, במרפסות, בגגות ובשטחים ציבוריים במבנה. כמו כן, בענף הבנייה יש מגוון עבודות אלומיניום והשיטה הפופולרית לריתוך החומר היא באמצעות ריתוכי מיג. בנוסף, ריתוך מיג מתאים לעבודות בענף הבנייה כמו ייצור קונסטרוקציות, ריתוך צנרות מפלדה וממתכות שונות, לרבות נחושת, עבודות מסגרות שונות במבנה, ריתוך פרופילים מחומרי גלם שונים ועוד.

בעת עבודות הריתוך בענף הבנייה יש להשתמש בציוד מגן אישי הכולל בין השאר קסדת מגן משולבת במסכת ריתוך ייעודית, בגדים ארוכים, נעליים וכדומה. כמו כן, יש לדאוג לסביבת עבודה בטוחה ונקיה, ויש לבצע את העבודה על פי כללי בטיחות וגיהות בעבודה. חשוב להשתמש בכפפות חסינות אש, במשקפי בטיחות ובציוד מגן נוסף בהתאם לעבודה ותנאי השטח.

למאמרים נוספים בנושא:

טיפים לבחירת מעקה למדרגות

מאחז יד למדרגות - איך להתקין?

שיפוצים והנגשת הבית עבור אנשים מוגבלים בתנועה