משפצים נכס וזקוקים למעקה בטיחות באיכות גבוהה ובעיצוב מרשים ויוקרתי? ובכן, למעקה שני תפקידים עיקריים – בטיחות ומניעת נפילות ותאונות בבית ומחוצה לו ועיצוב אמנותי. כדי לבחור מעקה למדרגות יש לפנות לבית מלאכה מקצועי המתמחה בתכנון, ייצור והתקנת מעקות בבית הלקוח, יש מגוון פתרונות ושלל עיצובים מרהיבים לבחירה, את המעקה מייצרים לפי מידות מדויקות ובהתאמה מושלמת לצורכי הלקוח, תקציבו וטעמו האישי.

ההבדלים העיקריים בין מעקה ברזל למעקה אלומיניום

בעבר הלא רחוק היה נהוג להתקין רק מעקות מברזל, אך בשני העשורים האחרונים ולאור התפתחות טכנולוגיות בנייה קלה, החלו לייצר מעקות גם מאלומיניום. בענף המסגרות החלו רבים להשתמש באלומיניום בגלל עלויות החומר, עמידותו הגבוהה בפני קורוזיה ופגעי מזג האוויר, נוחות העבודה, המשקל הקל של החומר ובגלל יתרונות נוספים. אמנם, יש מגבלות עיצוב למשתמשים באלומיניום בהשוואה לאפשרויות העיצוב בברזל, אך מעקה אלומיניום אינו דורש תחזוקה, וגם המראה המבריק שלו אהוב בקרב הצרכנים. לכן, בשוק המעקות למדרגות ניתן למצוא שימוש נרחב באלומיניום, ומי שמחפש מעקה מקורי בעיצוב יוקרתי וייחודי, לרוב יעדיף להזמין מעקה המיוצר מברזל.

  • מאפייני ברזל – ברזל הוא חומר גלם נפוץ בענף הבנייה ובעבודות מסגרות, זו מתכת קשה וחזקה בעלת תכונות אלסטיות, קל לעבוד עם ברזל כדי לייצר מעקה למדרגות בעיצוב מקורי וייחודי, וניתן לייצר מעקה בשלל עיצובים מרהיבים ואמנותיים, בהתאמה לקונספט העיצוב הרצוי ולפי תכנון של אדריכל או מעצב פנים.

    עם זאת, מעקה ברזל מחייב תחזוקה שוטפת, המתכת רגישה לפגעי מזג אוויר ולהתפתחות קורוזיה, בעיקר בנקודות הריתוך. במידה ומחליטים להזמין מעקה המיוצר מברזל חשוב לוודא כי היצרן מייצר את הפריט על פי התקנות המחייבות ועושה שימוש רק בברזל מגולוון (ציפוי באבץ) איכותי ועמיד העובר צביעה בתנור. 
     
  • מאפייני אלומיניום – אלומיניום, חמרן בעברית, הוא מתכת בגוון כסוף, יש שימוש נרחב באלומיניום בענף הבנייה ובתחום עבודות המסגרות. קל לעבוד עם החומר בגלל גמישותו היחסית ומשקלו הקל, החומר עמיד בפני התפתחות קורוזיה (חלודה), לכן אין צורך לדאוג לתחזוקה שוטפת של המעקה, למעט ניקיון.

    האלומיניום הוא חומר גלם עמיד וחזק, אמנם לא כמו ברזל, אך קל לייצר ממנו מעקה בטיחותי בעיצוב מרשים ובהתאמה אישית. אמנם הוא לא מהווה תחליף לאפשרויות העיצוב בברזל, אך בבית מלאכה מקצועי לייצור מעקות ניתן לבחור עיצוב מותאם אישית, ויש אפשרות לשלב במעקב חומרי גלם נוספים, בעיקר זכוכית ועץ.

בטיחות ועמידות מעל הכל

כאשר מעוניינים להתקין מעקה למדרגות בבית, מחוץ לבית או במבנה כלשהו, יש לאפיין את העבודה ולהגדיר צרכים על מנת שצוות בית המלאכה יציע עבורנו את הפתרון הנכון והמתאים ביותר. חשוב לזכור כי מעקה למדרגות מיועד בראש ובראשונה לצורכי בטיחות ומניעת נפילות של אנשים וחפצים, אך למעקה תפקיד מרכזי גם בעיצוב הפנים בנכס.

התקן הישראלי 1142 קובע מהו מעקה תקני, הדרישות הבסיסיות למעקה למדרגות הן גובה של לפחות 105 ס"מ, כאשר הגובה המינימלי הנדרש לאורך המדרגות, כלומר בצד המשופע, הוא 90 ס"מ, את הגובה מודדים ממדרך הרגל. בנוסף, התקן הישראלי קובע שלא יהיה ניתן להעביר כדור קשיח בקוטר 10 ס"מ בין מרווחי המעקה, ויש למנוע אפשרויות טיפוס.

על פי תקנות התכנון והבנייה יש להתקין מעקה למדרגות פנים וחוץ, בכל מקום בו קיימת סכנת נפילה ובמקומות בהם יש הפרשי גובה של לפחות 60 ס"מ בין שני מפלסים סמוכים.

כאשר זקוקים למעקה בטיחותי עמיד במיוחד לרוב נהוג לבחור במעקה מברזל, ולגרם מדרגות בתוך המבנה ניתן להסתפק במעקה אלומיניום, כל עוד הוא מיוצר על פי התקן המחייב ומותקן במקצועיות.

מעקה למדרגות פנים

באופן כללי, מעקות למדרגות חיוניים כדי ליצור בראש ובראשונה גרם מדרגות בטיחותי. למרבה המזל, ניתן לבחור היום במעקה למדרגות פנים שהוא יפהפה ורב תכליתי כאחד, כך שתוכלו ליהנות מסביבה בטוחה מבלי שתצטרכו להתפשר על העיצוב והסטייל.

שיפור והוספת בטיחות לעיצובים עתיקים או דקורטיביים

לבניינים ישנים יש קסם וסגנון מיוחד משלהם. עם זאת, ברוב המקרים העיצובים הישנים לא יוצרים את תנאי הבטיחות הטובים ביותר. למשל, מעקה ברזל ישן שמעוצב בעיטורים מקסימים, אבל לא עומד בתקני הבנייה הנוכחיים. שילוב של מעקה מתכת מודרני בגרם המדרגות המקורי והישן, יכול להציע שדרוג מהיר ופשוט שיועיל למשתמשים שעולים ויורדים במדרגות הבית.

לנצל לטובה את הפינה בחלל הפנים

שילוב של מעקה חדש בחלל שכבר בנוי, מצריך לעתים קרובות התמודדות עם הפינה בין שני קירות בחלל גרם המדרגות הפנימי. במקרים שכאלה אפשר לכופף את מפרקי המעקה וליצור מעקה גמיש שמסוגל להתמודד היטב ובאופן חלק עם הסיבוב באזור הפינה.

לדוגמה, מעקה מתכת למדרגות שצבוע בשני גוונים שונים יכול ליצור עומק מיוחד ולהוסיף אלמנט סגנוני למעקה המעוצב. שילוב של פליז וברונזה מציג לוק קלאסי שישלים להפליא כל עיצוב מודרני או עכשווי. וכך, שילוב של מעקה ברונזה עם כיפופי פליז עתיק, ייצור מראה אדריכלי יפהפה.

להשתמש בצבעים כדי להוסיף סטייל

מעקה לבית צבוע בשחור סאטן יכול להתאים לצבע קיר נועז ולשפר לאין ערוך את עיצוב גרם המדרגות שלכם. הוספת תאורה למדרגות תגביר עוד יותר את רמת הבטיחות, ותוסיף גם נופך של אווירה אלגנטית.

אפשר לשלב במעקה השחור כיפופים ממתכת בגוון כסף (למשל, אלומיניום), שישלימו את גימור המעקה וייצרו מראה המשכי ורציף. ואפשר גם לבנות את המעקה מעץ אלון עם כיפופי אלומיניום כסופים, וליצור ניגוד נעים בין גוון עץ האלון לברק של כיפופי המתכת הכסופים.

ליצור מעקה רציף גם כשיש בדרך משטח נחיתה

לפעמים, יצירת מעקה מדרגות לבית כרוכה במשטח נחיתה ושינוי הכיוון והשיפוע של המשך העלייה. במקרה כזה, נעשה שימוש בכיפופי מפרקים שיוצרים מעקה רציף מלמטה ועד לראש גרם המדרגות, ומספק תמיכה לאורך כל הדרך ללא הפרעה.

המעקה מטפס במעלה המדרגות, משנה כיוון בצורה חלקה לאורך המדרגות וממשיך עד למעלה תוך יצירת שיטה מדהימה לתמיכה בעולים וביורדים במדרגות.

להשתמש בשני צידי גרם המדרגות

מעקה מדרגות פנים, חיוני לניווט בטוח בגרם מדרגות תלול וצר במיוחד. שילוב של מעקה פנים משני צידיו של גרם המדרגות, מבטיח לכל אדם (כולל מי שמתמודד עם קשיי ניידות, עם בעיות בשיווי המשקל או עם חולשה בצד אחד של הגוף) אחיזה איתנה במעקה אחד או בשניהם, בין אם הוא עולה למעלה או יורד למטה. מעקות משני צידי גרם מדרגות צר ותלול בבית, מקלים מאוד על השימוש במדרגות.

במקרה שהבית מעוצב בסגנון מינימליסטי ניתן לבחור בגימור בגוון שמפניה או כסף, שייצור מעקה עמיד שלא יתקלף עם הזמן וישתלב להפליא בסגנון העכשווי והמינימליסטי של הבית. 

לבסוף, מעקה לגרם מדרגות פנימי אמור להיות מתוכנן מתוך מחשבה לא רק על הסטייל אלא במיוחד על הבטיחות ועל מניעת נפילות. מעקה שבנוי ומותקן בהתאם לתקנות, הופך את המדרגות לבטוחות יותר לשימוש לא רק עבור אנשים עם בעיות ניידות אלא עבור אנשים בכול הגילאים ועם כל היכולות.

נוחות ונראות

בעת בחירת מעקה למדרגות יש לשים לב גם לנושא העיצוב, הנראות ונוחות השימוש. מעקות ברזל נחשבים לבחירה מועדפת כאשר מעוניינים בעיצוב אקסקלוסיבי וייחודי בהתאמה לקונספט העיצוב הקיים או המתוכנן, מעקה ברזל נחשב ליצירת אמנות לכל דבר, וניתן להתאים את העיצוב לדרישותיו של הלקוח.

מעקה אלומיניום מציע מראה מינימליסטי ואלגנטי בגלל הגוון הכסוף, אך אפשר גם לצבוע את המתכת בשלל גוונים לבחירה. המעקה משתלב היטב במגוון סגנונות עיצוב לבית, וניתן לשלב בו חומרי גלם נוספים בהתאם לתכנית האדריכל ודרישות הלקוח.

שני המעקות נוחים לשימוש, אך חשוב לזכור כי מעקה ברזל יש לתחזק באופן שוטף, וחשוב לבדוק האם יש נקודות חלודה או התרופפות בנקודות הריתוך, בעוד המעקה מאלומיניום אינו דורש כל תחזוקה.

למאמרים נוספים בנושא: