מאחז יד למדרגות הוא בראש ובראשונה אביזר בטיחותי, עם זאת יש לו גם תפקיד מרכזי בעיצוב הבית. את מאחזי היד ניתן לייצר מחומרי גלם שונים, לרוב מאלומיניום, מנירוסטה או מעץ. מאחזי יד נמצאים במקומות רבים הן בסביבת המגורים והן במבנים מסחריים וציבוריים. מאחזי יד מסייעים לנו לעלות ולרדת במדרגות בבטחה, ניתן לרכוש מאחזי יד מעוצבים ודקורטיביים בחנויות עשה זאת בעצמך ובחנויות לכלי עבודה, עם זאת מומלץ להזמין את מאחזי היד והמעקות מבית מלאכה המתמחה בעבודות ריתוך ובתכנון וייצור מאחזי יד בהתאם לתקנות המחייבות ובעיצוב מותאם אישית.

פתרונות עשה זאת בעצמך

בשנים האחרונות החלו ישראלים רבים לשפץ את ביתם לבד כדי לחסוך עלויות וכתחביב לשעות הפנאי. כאשר מעוניינים לתכנן מאחז יד למדרגות או מאחז יד לנכים חשוב ללמוד את הנושא היטב מאחר ויש לבחור חומרי גלם עמידים ובטיחותיים ולתכנן את הפריט על פי תקנות הבנייה. אמנם, ניתן לרכוש ברשתות עשה זאת בעצמך ובחנויות המובילות מאחזי יד להתקנה עצמית. זהו פתרון יחסית פשוט ונוח, מעבר למוט העשוי מנירוסטה, אלומיניום או עץ, ניתן לרכוש גימורי זנב בשלל עיצובים לבחירה.

לאחר בחירת הצינור וגימור הזנב חשוב לוודא כי יש לכם ברגים מתאימים להתקנה נכונה ומקצועית על קיר בטון, כמו כן יש לרכוש רוזטות לכיסוי הברגים ונקודות החיבור לקיר. את מאחז היד מתקינים ישירות לקיר תומך, לכן חשוב לרכוש תמיכות לקיר בגימור עגול או אחר, התמיכות מעוגנות לקיר הבטון באמצעות ברגים, ועל התמיכות מחברים מאחזי יד נירוסטה או מחומר גלם אחר.

התקנת מאחז יד למדרגות מחייבת כלי עבודה מקצועיים כמו מברגה אימפקט, מקדחה חזקה ויעילה, פטיש ומברגים. במידה ומעוניינים לחסוך בעלויות, ניתן לשרטט את מאחז היד ולייצר אותו לבד או בבית מלאכה של עבודות ריתוך מקצועיות. לרוב האנשים אין אפשרות לייצר מעקות נירוסטה ומאחזי יד באופן עצמי, מאחר ויש לרתך את הצינור והתמיכות לקיר ליחידה אחת, לקצר את המוט במידה המתאימה, ללטש את נקודות הריתוך ולהסיר סיגים שנותרו אחרי הריתוך.

לכן, את עבודות הריתוך כדאי לבצע רק על ידי אנשי מקצוע מיומנים, אלא אם יש לכם ניסיון רב וציוד מקצועי מתאים.

איך להכין מאחז יד בשיטת עשה זאת בעצמך?

כיום ניתן למצוא בחנויות כלי עבודה וברשתות עשה זאת בעצמך קיטים מוכנים של מאחזי יד למדרגות, ברוב המקרים הקיט כולל מוט, פרזול, ברגים, כלי עבודה, רוזטות ותומכים לקיר. כדאי לדעת כי ישנם קיטים הכוללים מוט מנירוסטה, מאלומיניום או מעץ. מוט מעץ מתאים למי שמעוניין בעיצוב כפרי ובמאחז יד יוקרתי ונוח לשימוש, אך מאחזי יד נירוסטה נחשבים לבחירה הנכונה והטובה ביותר, בגלל העמידות הגבוהה של חומר הגלם, נוחות ההתקנה, המראה היוקרתי המבריק והמחיר הסביר.

אפשר לרכוש גם קיטים להתקנת מאחזי יד מאלומיניום, זהו מאחז יד עמיד ובטיחותי שאינו סובל מחלודה. ניתן לבחור מוט בגוון כסוף או לצבוע אותו בתנור בשלל גוונים לבחירה, ובהתאם לתכנית האדריכל ודרישות העיצוב של הלקוח.

כדי לחסוך עלויות אפשר לתכנן ולייצר את המוט של מאחז היד מפרופיל אלומיניום, נירוסטה או לבחור מוט מעץ מלא, לאחר ניסור המוט באורך המתאים, מומלץ לשייף את הקצוות ולהלביש עליהן סיומת דקורטיבית. ניתן לרכוש סיומות מוכנות למוטות, ממגוון חומרים ובשלל עיצובים לבחירה, אפשר לייצר סיומת גם לבד, אך יש לקחת מידות מדויקות.

מאחז יד – לבד או מחברה מקצועית לעבודות ריתוך?

מאחזי יד דקורטיביים למדרגות פנים וחוץ נועדו קודם כל לצורכי בטיחות והגנה על הדיירים. למאחזים יש תפקיד חשוב במדרגות, לכן מומלץ להזמין אותם מבית מלאכה מקצועי ומנוסה. חשוב לזכור כי מאחזי היד חייבים להיות עמידים לאורך זמן, ויש לתכנן אותם על פי התקנות המחייבות, לכן אין לוותר על הייצור וההתקנה של גורם מקצועי ומוסמך.

אמנם, ברשתות עשה זאת בעצמך אפשר למצוא מגוון קיטים, מוטות ואביזרים שונים לתכנון ולהתקנת מעקות ומאחזי יד, אך במחיר נוח יותר אפשר להזמין את העבודה מחברה מקצועית. כך גם מקבלים אחריות, זוכים לייעוץ חשוב כדי לקבל החלטות נכונות ומקבלים טיפים לתחזוקה נכונה של מאחז היד. חברה מקצועית לתכנון ולייצור מאחזי יד ומעקות מציעה שלל עיצובים לבחירה, ויש אפשרות לייצר את הפריט על פי תוכנית אדריכל או מעצב פנים.

למאמרים נוספים בנושא: