ידוע כי ישנן לא מעט תאונות הנגרמות במסגרת עבודות שונות, הן כתוצאה מאי ציות לכללים והן כתוצאה מהיעדר שימוש בציוד עבודה ראוי. עבודות ריתוך הן עבודות אשר נמצאות ברמת סיכון גבוהה במיוחד. 

הן דורשות ומחייבות שימוש באביזרי עזר והגנה טובים מאוד. רוב הפעולות של הריתוך מתקיימות בסביבת טמפרטורה גבוהה מאוד וכן בתנאים קיצוניים אשר דורשים מגוון של אמצעי הגנה המתאימים. כמו כן, בכל מקום שרמת הסיכון בו גבוהה, יש כללים ברורים שיש לנהוג בהתאם אליהם. גם בעבודות ריתוך שונות יש לציית לכל הנהלים טרם מתחילים לעבוד וכמובן שגם בזמן ביצוע העבודה.

ריתוך- במה מדובר?

ריתוך הוא מלאכה שבמסגרתה מתבצע חיבור ישיר של מתכות. ההליך נעשה באמצעות רתכות מיוחדות וזאת בהתאם לצרכים של הרתך וכן בהתאם לסוג המתכת. התהליך מתאפשר בזכות רמת המקצועיות של הרתך וכן בשל העובדה שהוא מתבצע בטמפרטורה גבוהה אשר ממיסה עד המתכות עד לרגע שבו המתכת מתקררת.

לאיזה סכנות חשוף הרתך בזמן הריתוך?

רתכים חשופים לגורמי סיכון רבים אשר יכולים לפגוע בבריאות שלהם לרבות גזים, אבק, נדפי ריתוך, קרינה אולטרה סגולה ועוד. כמו כן, הנזק הבריאותי שיכול להיות מושפע מעבודת הריתוך הוא גם נזק מצטבר שאת התוצאות שלו יהיה ניתן לזהות לאחר שנים של עבודה בתחום. 

יחד עם זאת, יש גזים שונים כגון: הליום או ארגון אשר עלולים לגרום לדילול בחמצן ולתחושת חנק ובמיוחד כאשר מדובר על חללים אטומים וסגורים שבהם אין תחלופה של אווירה ובהם מתבצעת העבודה של הריתוך.

בכדי שרתכים יוכלו לשמור על עצמם בסביבת עבודה בטוחה, חשוב מאוד ליצור תנאים ונהלים ברורים. חשוב להבין כי לא מדובר רק על המלצות או על טיפים, אלא בהדרכות בשטח והטמעה משמעותית של כללי העבודה לכל העובדים ובצוות של המקום וכן ביישום ברור שלהם גם מצדם של המנהלים. 

המסר חייב להיות חד משמעי וברור וזאת בכדי שכל עובד שמגיע לעבודה לא יתחיל שום משימה טרם הוא מבצע פעולת הגנה ונוהג בהתאם לכללים ולאמצעי הזהירות הנדרשים.

כיצד שומרים על הבטיחות בתהליך ריתוך?

בכדי שרתך ישמור על הבטיחות המקסימלית שלו במהלך כל עבודת ריתוך שהוא מבצע, עליו לעטות על עצמו אמצעי הגנה כגון: מסכה מלאה שמכסה בצורה הרמטית את הפנים והראש של העובד. קיימת חשיבות לבחירת מסכה איכותית שתורמת לבטיחות המקסימלית של העובד. כדאי שהמסכה תהיה עשויה ממתכת שכן מסכה העשויה מסגסוגת חזקה מאפשרת ביצוע של עבודות ריתוך מזוויות שונות בלי לאמץ את האזור של הראש והצוואר.

גם משקפי הגנה מהווים אמצעי חשוב מאוד לרתכים. המשקפיים שומרות על העיניים בזמן עבודות ריתוך. להבדיל ממשקפי שמש, משקפי הגנה ייעודיות לעבודת ריתוך צריכות להגן על העובד מכל שינוי קיצוני בתנאי טמפרטורות. הן מצופות בשכבה מיוחדת שמגנה גם מפני אור חזק.

כמובן שרתך צריך להשתמש גם בכפפות איכותיות. כפפות עבודה המיועדות לריתוך חייבות להיות עשויות מחומר גלם עמיד מאוד מפני חום שכן, עבודת הרתכות מתבצעת בטמפרטורות גבוהות. מעבר לכך, הכפפות צריכות להתאים לידיים של העובד בצורה מדויקת וזאת בכדי שהן תאפשרנה לו לעבוד בנוחות. כפפות ללא ספק צריכות להיבחר בקפידה שכן, מדובר על עבודה שאם לא מתבצעת באמצעות אמצעי הגנה מתאימים ואיכותיים לידיים, יכולה להסב להם נזק משמעותי.

אולי יעניין אותך גם?