רוב המוסכים יכולים לסייע לבעלי המכוניות במגוון רחב של תיקוני ריתוך נדרשים. כשמדובר ברתכים, המנוסים בטכניקות הריתוך השונות, הם מסוגלים לבצע תיקוני ריתוך לרכיבי הפלדה ברכב, לא משנה מיהו היצרן או מהו דגם הרכב.

בין אם יש לכם מכונית קלסית ישנה או הדגם החדיש ביותר, רתך מקצועי שהוא חלק מצוות העובדים שכל מוסך מקצועי מעמיד לרשות הלקוחות, יוכל לתת לכם את המענה ההולם לפגיעה במתכת ברכב שלכם.

מהו ריתוך?

ריתוך הוא תהליך הממזג יחדיו שני חלקים או יותר באמצעות לחץ, חום או שניהם, כך שכאשר החומר יתקרר יתקבל חלק מצורף אחד. בדרך כלל משתמשים בריתוך מתכות וחומרי תרמופלסט.

חומרים מסוימים עשויים לדרוש שימוש בתהליכים ובטכניקות ריתוך ספציפיות, וחומרים אחרים כלל לא ניתנים לריתוך. בכול אופן, מלאכת הריתוך משמשת באופנים רבים לא רק את ענף הרכב אלא גם את עולם הייצור התעשייתי, למשל:

ריתוך אלומיניום הנדרש לייצור קלנועית גדולה

ריתוך נירוסטה הנדרש לייצור מעקות נירוסטה, גדרות או שערים

או ריתוך אמנותי של מתכת כלשהי הנדרש לייצור מוצרי צריכה ביתיים 

על שירותי ריתוך לרכב

המתכות המשמשות לייצור המכוניות אמורות להיות עמידות בפני קורוזיה, במיוחד אם הן מצויות בחלק החיצוני, החשוף של הרכב. אבל לאורך זמן גם מבנים אלה עלולים להתפורר ולדרוש תיקון או החלפה. לעתים קרובות, קטע קטן של חלודה ברכב נראה לכם לא מדאיג בעליל, אבל הגודל של החלק החלוד, זה לא מה שצריך להדאיג אתכם. חומרתה של הקורוזיה והמיקום שלה, הם אלה שחשובים יותר.

שירותי ריתוך רכב איכותיים הם חשובים ביותר לתחזוקה נאותה של המכונית שלכם, והם עשויים להידרש במגוון מקרים הקשורים לפגיעה בחלקי המתכת של הרכב, כגון:

שאסי, ובעברית שלדה – הוא השלד של הרכב ומיוצר מפלדה. קורוזיה או פגיעה קטנה ביותר בשאסי אמורה להדאיג אתכם, ולמה? כי לחלק זה ברכב יש שני תפקידים חשובים:

אחריות לנשיאת עומס הרכב כולו

אחריות לספיגת עוצמת המכה ולצמצומה במקרה של פגיעה או תאונה

המשמעות היא שכאשר השאסי נפגע, זה עלול לפגוע באיזון הרכב ולשבש את התפקוד של חלקי הרכב האחרים, לרבות מערכת ההיגוי. פגיעה באיזון משפיעה על יציבות הרכב ומסוכנת מאוד לנוסעים ולמשתמשי הדרך האחרים. תיקון השאסי עשוי להיות כרוך בריתוך, תלוי בסוג התקלה.

ראש מנוע – חלק זה נמצא בנדבך העליון של המנוע. ראש המנוע עשוי מאלומיניום והוא אוטם את הצילינדרים מצד אחד ומשמש כבסיס לשסתומים שבו מצד שני. ראש המנוע עלול להיפגע עקב התחממות יתר של הרכב. שיפוץ ראש מנוע עשוי להיות כרוך בריתוך.

מסגרת הרכב – נזק למסגרת הרכב כתוצאה מתאונת דרכים הוא שכיח, והוא מתבטא בחלקים שהתעוותו עד כדי כך שהמוסכניק נדרש לחתוך אותם ולרתכם מחדש. אם חלקי המסגרת יולחמו כהלכה, תהליך התיקון יבטיח תמיכה ראויה במסגרת הרכב.

פגוש הרכב – פגוש שצורתו התעוותה עלול להסתיים בקרעים הדורשים תיקון באמצעות ריתוך. המוסכניק במקרה זה ישתמש ברתכת מסוג MIG (Metal Inert Gas) כדי לתקן כראוי את הפגוש שנפגע.

גלגלים – נסיעה בכביש עם מהמורות עמוקות עלולה לפגוע במתכת הגלגל ולגרום לו להיסדק. מצב זה עלול לגרום לאובדן אוויר מהיר מהצמיגים. גלגלי הרכב בנויים ברובם מאלומיניום. אם הפגיעה ממוקמת בחלקו האחורי, בצד הפנימי של הגלגל, המוסכניק המומחה בעבודות ריתוך יוכל לרתך את הסדק בגלגל באמצעות רתכת מסוג TIG (Tungsten Inert Gas).

אמצעי זהירות במהלך הריתוך

רתכים מקצועיים יודעים כיצד לרתך את חלקי המתכות ברכב ותוך כדי כך להימנע משריפת משטחי הצבע, הזכוכית, הפיתוחים ושטח פנים הרכב. לשם כך, הרתך יסיר מאזור הריתוך את הזכוכית והקישוטים במידת האפשר. אם לא יצליח להסירם, הוא יכסה את הזכוכית בחומר עמיד בפני ניצוצות, ויכסה גם את משטחי הצבע ואת פנים הרכב, למניעת שריפה.

ריתוך הוא אחת המיומנויות השימושיות ביותר של המוסכניק שרוצה לספק ללקוחות את כל סוגי עבודות התיקון בתחום מכונאות הרכב. בגלל השיעור הגבוה של תאונות המתרחשות בכבישי הארץ בכול שנה, מוסכניקים שיכולים לתקן גם את מסגרת הרכב, הפגוש או הגלגל – מבוקשים מאוד בענף הרכב.

אולי יעניין אותך גם: