כשבשוק זמינים כל כך הרבה סוגים של מאחזי יד, לפעמים קשה לבחור במתקן הטוב ביותר עבור הצרכים והבית שלכם. מלבד הבחירה בסגנון המאחז, חשוב לשקול גם כיצד תשתמשו במאחז היד שלכם, ובכך להבטיח שאכן בחרתם בסוג מוט האחיזה המתאים לכם ביותר.

עוד מידע על מעקות ומאחזי יד

מאחזי יד

מהם מאחזי יד?

מאחזי יד מותקנים כדי לעזור למישהו לשמור על שיווי המשקל ולהפחית עייפות בעמידה. מוטות אלה משמשים להענקת בטיחות בחדרי רחצה לקשישים, לאנשים עם מוגבלות ולאנשים המחלימים מפציעה או ממחלה הפוגעת בשווי המשקל או בניידות.

ניתן להתקין מאחזי יד לנכים לא רק בחדרי הרחצה וליד השירותים והכיור, אלא גם באזורים אחרים בבית, כמו במטבח, במסדרון ובחדרים האחרים.

למה להשתמש במאחזי יד?

רוב הנפילות של אנשים מבוגרים מתרחשות בחדר האמבטיה, שם הרצפה ואריחי הקירות החלקלקים יוצרים סביבה מסוכנת שעלולה להוביל לתאונות. מאחזי יד הממוקמים במקומות אסטרטגיים, כמו על קיר המקלחת או האמבטיה, יכולים למנוע החלקה ונפילה.

כשמאחז היד מותקן ליד האסלה, הוא יכול לסייע בישיבה ובעמידה, וכשהוא מותקן ליד הכיור, הוא יכול לספק יציבות נוספת.

לקבוע איפה וכיצד ישמש אתכם מאחז היד

כדי לקבוע איזה מאחז יד יעבוד הכי טוב עבורכם, הדרך המועילה ביותר היא לקבוע קודם כל היכן ימוקם מוט האחיזה.

כאמור, יש כמה מיקומים נפוצים להתקנת מאחזי יד בחדר הרחצה, ליד המקלחת, הכיור והשירותים, אבל הדרך הטובה ביותר להבין היכן בדיוק יוכל מוט האחיזה לעזור לכם באופן מרבי, היא לשים לב למקום שבו אתם מוצאים את עצמכם מחפשים תמיכה.

בדרך כלל, המצבים שבהם אנשים מחפשים תמיכה בבית הם בעת הכניסה והיציאה מהמקלחת או האמבטיה, במקלחת עצמה וליד השירותים והכיור.

בנוסף, כדאי לקחת בחשבון כמה מאפיינים, כמו: אורך המוט, קוטר המוט, משטח האחיזה וכיצד יותקן המוט, כמו גם סוג החומר (למשל, מאחז יד נירוסטה), הסגנון והגימור.

סוגים של מוטות אחיזה

יש מגוון של מאחזי יד לחדרי האמבטיה, כאשר הסוגים הנפוצים ביותר כוללים:

  • מאחז יד צמוד לקיר – מאחזי יד אלה מותקנים היטב לקיר עם דיבלים ועוגנים להרכבה.
  • מאחז יד באמבטיה – מוצמד בחוזקה לשפת האמבטיה ומספק יציבות בעת הכניסה והיציאה מהאמבטיה.
  • מוטות יניקה – מוטות אחיזה אלה מתחברים לקיר באמצעות כוסות יניקה ומשמשים היטב כאמצעי זמני, כמו למשל בעת נסיעה או בעת החלמה מניתוח או מפציעה. מוטות אלה מסייעים לאיזון שיווי המשקל ולא מיועדים לתמוך במשקל הגוף שלכם. כיוון שהם עשויים להפוך לפחות בטוחים עם הזמן, חשוב לבדוק באופן קבוע את כוח היניקה של המוט.
  • מוטות מתקפלים – מוטות אחיזה אלה מתקבלים כשהם אינם בשימוש כדי לחסוך מקום באזורים צרים, כמו ליד האסלה או הכיור.
  • מוטות עומדים – מוטות אחיזה עומדים מתוחים לרוב מהרצפה לתקרה וממוקמים ליד האמבטיה או המקלחת כדי לסייע בכניסה וביציאה.

כיוון ההתקנה של מאחז היד 

הכנת מוטות אחיזה ממתכת כוללת עבודות ריתוך וניתן להתקין אותם בבית באופן אופקי, אנכי או אלכסוני. לכול אחד מההתקנות האלה יש יתרונות וחסרונות:

מאחז יד אנכי קל לאחיזה והוא מועיל לייצוב שיווי המשקל שלכם באזורים ספציפיים, כמו למשל בעת הכניסה והיציאה מהמקלחת או האמבטיה. עם זאת, מאחז יד אנכי מגביל את התמיכה למקום מסוים לאורך הקיר.

מאחז יד אופקי מכסה אזור רחב יותר לאורך הקיר, ומציע לכם תמיכה רבה יותר על פני שטח גדול יותר. עם זאת, מאחז אופקי עלול לגרום לעומס רב יותר על פרקי הידיים שלכם, מה שעלול להקשות מאוד על אנשים הסובלים מבעיות בפרקים.

התקנת מאחז יד באלכסון מעניקה תמיכה רבה יותר בגבהים שונים מבלי להתמקד באזור ספציפי, ומספקת זווית טבעית יותר לאחיזה ולהישענות. אפשרות זו מעולה לאזורים בבית שבהם אתם זקוקים לסיוע נוסף כדי להתרומם לעמידה, כמו מהאסלה או מהכיסא במקלחת.

בעת התקנת מוטות אחיזה בבית חשוב להרכיבם עם דיבלים לקיר, כדי שיוכלו לספק את התמיכה הטובה ביותר למשקל הגוף שלכם. כשאתם בוחרים מאחז יד, שקלו היכן המוט יותקן ומה יהיה הכיוון שלו כדי שתהיה התאמה בין אורך מאחז היד ומיקומו על הקיר.

שיקולים הקשורים למרחב הביתי

אם החלל בשירותים הוא צר מאוד, תוכלו לבחור במאחז יד הכולל גם מתקן לנייר הטואלט, וכך להרוויח מתקן אחד שמציע שני שימושים – מאחז יד ומתקן נייר טואלט – שניתן להזמין במפעל המציע שירותי ריתוך ליצירת מאחזי יד.

בנוסף, אם המקום בביתכם הוא מוגבל, ואתם מוצאים את עצמכם מושיטים יד אל מתלה המגבות כדי להיתמך במשהו, שקלו להחליף את מתלה המגבות במוט אחיזה שמציע את שני השימושים – מאחז ומתלה. כשאתם משתמשים במתלה המגבות, כדי שיעזור לכם להתרומם מהאסלה, זה עלול להוביל לאסון, לשליפת מוט המגבות מהקיר שתגרום לנפילה קשה. עם מוט אחיזה שמציע שני שימושים במתקן אחד, אתם מקבלים גם תמיכה של מאחז יד חזק, וגם מקום לתליית המגבות.

מאחז היד ומשטח האחיזה – מידות אידיאליות

מוטות אחיזה זמינים בדרך כלל בקוטר של: ¼1 אינץ׳ ו- ½1 אינץ׳. אם יש לכם בעיות מפרקים או כפות ידיים קטנות יותר, מוט אחיזה בקוטר קטן יותר עשוי להקל עליכם את האחיזה. אם לא, ½1 אינץ׳ הוא הסטנדרט של מוטות האחיזה הנמצאים ברוב השטחים הציבוריים.

אם קשה לכם לאחוז בדברים או שבחרתם להתקין את מוט האחיזה האלכסוני, שקלו את האפשרות לבחור במוט עם אחיזה בטיחותית יותר.

הוספת מאחז יד יכולה לשפר את הבטיחות בחדר האמבטיה שלכם ולהפחית באופן משמעותי את הסיכון לנפילה. עם כל כך הרבה אפשרויות זמינות, קל היום להזמין מאחז יד שיתאים לצרכים ולסגנון שלכם.

מעקות למדרגות

לפעמים, מאחז היד הוא מוט המחובר לקיר ומסייע לכם לעלות במדרגות, למעשה מדובר במעקה למדרגות פנים המובילות לחדרי הבית בקומה העליונה.

כאשר מתכננים לחבר מעקה נירוסטה או מעקה ברזל לקיר הצמוד למדרגות, יש כמה פרטים שכדאי לקחת בחשבון המסתכמים בחמש החלטות בסיסיות: האורך, הצורה, סוג החומר, הסגנון והגימור של המעקה.

הנה כמה בדיקות שכדאי לבצע כדי להבטיח שלבית שלכם תוספת יפה ובטוחה:

אורך המעקה – כדי לקבל מושג כללי על אורך המעקה הנדרש לכם, כל שעליכם לעשות זה לספור את מספר המדרגות ולהכפיל אותו ב-13 אינץ׳. ואל תשכחו להוסיף גם את האורך הנוסף שעשוי להיות נחוץ בחלק העליון או התחתון של המדרגות שלכם.

באופן כללי, כדי לקבוע את אורכו המדויק של מעקה המדרגות שלכם, עדיף להתייעץ עם המומחה הבונה את המעקה עבורכם, כדי שיוכל לקבוע את מידות המעקה הנדרשות ספציפית לגרם המדרגות שלכם.

צורת המעקה – לבחירתכם, מגוון גדול של צורות מעקות שעשויים מחומרים שונים, כמו מעקות נירוסטה, מעקות ברזל או מעקות אלומיניום. אבל אל דאגה, תוכלו לבחור את הצורה המתאימה ביותר לסגנון העיצובי של הבית שלכם, כדי שבסופו של דבר תקבלו חלל מעוצב להפליא.

סגנון הגימור – כשזה מגיע לבחירת הגימור של המעקה התלוי על הקיר שלכם, כדאי להתייעץ עם אנשי המקצוע שאמורים לבנות עבורכם את המעקה, אבל תוכלו גם לגלוש באתרי עיצוב באינטרנט ולמצוא את הסגנון שישלים באופן הטוב ביותר את סגנון העיצוב של החלל שלכם.