השימוש בריתוך רווח מאוד בעבודות מלאכה הדורשות חיתוך או חיבור בין שתי מתכות, כמו גם בתעשיות רבות הנדרשות לעיבוד מתכות בתהליכי הייצור שלהן. 

יחד עם זאת, עבודת הרתכות כוללת בחובה סכנות רבות, חלקן עד כדי סכנת חיים, וביניהן: 

  • שריפה והתלקחות אשר עלולה לגרום לפציעות קשות עד כדי סכנת נפש ונזקי רכוש.

  • התפוצצות כתוצאה מנוכחות דלקים וחומרים מתלקחים בשטח העבודה, או מכשל בבלוני הגז המשמשים בעבודות הריתוך.

  • סינוור העלול להוביל לפגיעה בראייה.

  • גיצים ושבבים העלולים להוביל לפציעות, כוויות ופגיעה בראייה.

  • חשיפה נשימתית לעשן ריתוך וחומרים מזיקים נוספים כגון: נדפי מתכות, אבץ,כרום וניקל, העלולים להוביל לבעיות בריאותיות רבות.

  • ועוד.

על כן חשוב ביותר להקפיד על כך שעבודות ריתוך יבוצעו אך ורק על ידי רתכים מיומנים בעלי הכשרה מתאימה ותוך נקיטת אמצעי בטיחות רבים: ציוד מגן אישי כדוגמת מסכת ריתוך, משקפי מגן וכפפות תקניים, אוורור נאות, הקפדה על תקינות שאר ציוד הריתוך ועוד. 

במאמר הבא נתרכז באחת הסכנות המרכזיות של עבודות רתכות - נשימת עשן ריתוך.

שאיבת עשן ריתוך – על מנת לעבוד ולנשום בבטחה

במהלך הריתוך עולה הטמפרטורה ואיתה נוצרים אדי גזים רעילים של מתכות וחומרים נלווים כגון אבץ (קיים במתכות מגולוונות), כרום, ניקל, חומרי צביעה ועוד. חומרים אלו מתקררים ומתעבים לכדי חלקיקים מזיקים, כאשר נשימת חלקיקים אלו מהווה סכנה לבריאותם של העובדים בסביבה. 

כדי להימנע מהסכנות הכרוכות בנשימת עשן ריתוך חשוב לבצע עבודות רתכות בסביבה מאווררת היטב ולהיעזר במערכות יניקה וסינון אוויר במידת הצורך. 

עבור עבודות רתכות הנעשות בשטח ניתן להשתמש ביחידות שאיבת וסינון עשן ריתוך ניידות. בעבודת הנעשות במחלקות ריתוך, או כחלק מעבודות ייצור במפעלים, יש צורך במערכות שאיבת  עשן ריתוך תעשייתיות על מנת לאפשר סביבת עבודה בריאה ובטיחותית. 

מערכות הסינון מותאמות באופן אישי בהתאם לתנאי השטח וסוג העבודה, ועשויות לכלול אחד או יותר מהרכיבים הבאים: שולחנות יניקה המותאמים לעבודה בהשחזה ובריתוך, מערכות Welding Tower לטיהור אוויר בחללי עבודה סגורים, מערכות ניידות ליניקה וסינון עשן ריתוך ועוד.

פתרון נוסף בתחום שאיבת עשן הריתוך הוא שימוש בזרועות יניקה מפרקיות. מדובר במערכת הכוללת זרוע מפרקית (באורכים ובקטרים שונים, בהתאם לאופי השימוש), מפוח, תושבת וכונס יניקה. זרועות יניקה מפרקיות מותאמות לשימושים רבים הדורשים סינון אוויר נקודתי, למשל - בעמדות הלחמה במעבדות אלקטרוניקה וכימיה. זרועות היניקה מאפשרות יניקה שקטה וממוקדת של גזים רעילים בהתאם למיקום במרחב העבודה. 

חלק מרכזי בכל מערכת סינון אוויר הינו המפוח אשר אחראי על פעולת יניקת ושינוע האוויר. קיים כיום מגוון רחב מאוד של מפוחים תעשייתיים, בהתאם לשימושים השונים - החל ממפוחים קומפקטיים לפתרונות סינון ויניקת אוויר ניידים, ועד למפוחים תעשייתיים צנטריפוגליים רבי עוצמה למערכות סינון אוויר תעשייתיות הנדרשות לשנע כמויות אוויר גדולות.

יתרונות נוספים

הבריאות הינה לפני הכל. מטרתם העיקרית של מערכות שאיבת עשן הריתוך היא בראש ובראשונה לשמור על בריאות העובדים.
יחד עם זאת מערכות אלו תורמות גם לסביבת עבודה פרודוקטיבית ולחסכון בעלויות תחזוקה שונות, בכך שהן מסייעות לשמור על המכונות נקיות ממזהמים שונים שמקורם בעשן הריתוך, העלולים לגרום לתקלות בציוד וחלודה.

לסיכום 

עבודת הרתכות טומנת בחובה סכנות רבות לבריאות העובדים ולנזקי רכוש, ועל כן יש להקפיד הקפדה יתרה על נהלי בטיחות וציוד מתאים. מערכות סינון עשן ריתוך הינן אחת מהדרכים המרכזיות והיעילות להגנה על העובדים בתעשייה מפני הסכנות הכרוכות בנשימת אדי ריתוך, ועל כן חשוב להקפיד על תכנון נכון של מערכות אלו, כמו גם תחזוקה שוטפת ובקרה מתמדת על תקינותן.

אולי יעניין אותך גם?

  • ריתוך טיג (TIG)
  • עבודות ריתוך אלומיניום בשילוב עץ
  • ריתוך אלומיניום: כל מה שצריך לדעת
  • עבודות נירוסטה לעיצוב השיש למטבח

  •