מדריך הרתכות השלם - כל המידע על סוגי הרתכות השונות

רתכות, הן בין כלי העבודה החיוניים ביותר עבור איש מקצוע שעוסק בריתוך, אבל לא רק. השוק של ימינו מציע סוגים של רתכות שיכולות לשמש גם מי שאינו רתך מקצועי.

הרתכות, באופן כללי, מייצרות חום גבוה הממיס את חלקי המתכת, כדי שניתן יהיה לחבר חלקים אלה יחדיו. יחד עם זאת, אין סוג אחד של רתכות שמתאים לכול סוג של פרויקט ריתוך. לכן, לפני שאתם בוחרים את הרתכת שלכם, חשוב להכיר את שיטות הריתוך ולבחור בזו המתאימה לצרכים שלכם.



מהם ההבדלים בין רתכת מיג לרתכת טיג?

שני סוגי הרתכות העיקריים הם רתכת מיג ורתכת טיג. שתיהן נועדו לחבר בין מתכות, אבל כל אחת עובדת בשיטה שונה.

  • רתכת מיג

ריתוך מיג –  (Metal Insert Gas) – נחשב לשיטה יעילה לריתוך מגוון מתכות כולל אלומיניום, פלב״ם, נחושת ועוד. רתכת מיג מציעה ריתוך מהיר וחדירה עמוקה, והיא מספקת ריתוך איכותי מאוד.

בשיטה זו מלאכת הריתוך מוגנת באמצעות גז מגן, לרוב גז CO2, אבל אפשר לבחור גם בסוג גז אחר, תלוי בדרישות שלכם. הגז נועד להגן על הקשת החשמלית מפני חמצון ומפני זיהומי אוויר שונים, המשמעות היא שתתקבל עבודה נקייה ובעיקר, עמידה מאוד.

רתכת מיג פועלת באמצעות אלקטרודה מותכת, המוזנת ידנית או אוטומטית ועוברת מבעד לקשת חשמלית. את המתח החשמלי ניתן להזין ב-3 אפשרויות שונות: קבוע, עולה או יורד.

כדי לעבוד באופן בטוח עם רתכת מיג, חובה לעבור הכשרה מקצועית ולצבור ניסיון בהפעלתה.

  • רתכת טיג

רתכת טיג –  (Tungsten Inert Gas), יעילה לריתוך מתכות כמו אלומיניום ונירוסטה, אבל עשויה להתאים גם לריתוך נחושת או פליז. הריתוך בשיטה זו נוצר תוך שימוש באלקטרודת טונגסטן (סוג של אלמנט כימי בעל נקודת התכה גבוהה מאוד המשמש גם לייצור חוטי חשמל). תהליך הריתוך בשיטה זו מורכב יותר ונמשך גם זמן רב יותר משיטת ריתוך המיג.

בשיטה זו, הנקראת גם רתכת ארגון, הליך הריתוך משתמש בגז ארגון המוזרם באופן עקבי לאזור הריתוך, וכך נוצרת קשת חשמלית המוגנת בגז מיונן בזמן שבו חומר המילוי מוגש מהצד.

היכולת למנוע את התלהטות המתכת בשיטה זו, מאפשרת לרתך המקצועי:

  • להשיג תוצאה של ריתוך אסתטי, אחיד ונקי.
  • למנוע התפתחות של חלודה בעתיד, כי גז הארגון מונע חימצון.
  • לוותר על הצורך להשקיע יותר מדי בליטוש. 

רתך מקצועי עובד בדרך כלל עם רתכת טיג מתקדמת כדי לרתך אלומיניום או נירוסטה, תוך שהוא מצליח לעבוד במהירות הנכונה שמאפשרת ריתוך מושלם של המתכות כך שהתוצר הסופי ייראה אחיד, חלק, ללא סיגים או סדקים שצריך ללטש בפטיש שלאקה או במכונות המיועדות לליטוש והשחזה.

מהי רתכת אינוונטר?

רתכת אינוונטר, הנקראת גם רתכת אלקטרונית, היא למעשה מערכת אלקטרונית לוויסות מתח. רתכת חשמלית זו עובדת בעיקרון הדומה למזגן אינוונטר, ומציעה רתכת קטנה וקלה יותר כמו גם אפשרות של בקרה טובה יותר על המתח / הזרם.

לרתכת זו כמה יתרונות חשובים, כמו:

  • מכשיר נוח לשימוש בעיקר על ידי מתחילים, בגלל ההפעלה הפשוטה יחסית.
  • מכשיר נוח למשימות ביתיות קלות, כך שאין צורך להשתמש בשירותיו של רתך מקצועי.
  • לעומת המתכת המכנית המסורתית, רתכת האינוונטר החשמלית נוחה לניוד ממקום למקום, כך שהיא אידיאלית גם לאנשי מקצוע שעוברים מלקוח אחד לשני כדי לבצע עבודות ריתוך בביתם.

איך אדע איזו רתכת לבחור?

כדי לדעת באיזו רתכת כדאי לכם לבחור עליכם לענות על שלוש שאלות:

  • איזו שיטת ריתוך הכי מתאימה לצרכים שלכם?

בראש ובראשונה עליכם לזהות את סוגי הפרויקטים העיקריים שלכם ואת מאפייני החומרים ועבודת הריתוך הנדרשים למלאכת ההלחמה שלכם. למשל, האם אתם יוצרים פסלים ממתכת? מתכוונים לשחזר רכב ישן במוסך שלכם? האם האופנוע שקניתם לפני שנים דורש עבודת ריתוך מסוימת? או אלי אתם צריכים לתקן ציוד חקלאי?

על ידי זיהוי הפרויקטים העיקריים שלכם תוכלו לקבוע את עובי המתכת הספציפי שאתם מרתכים בדרך כלל, מה שבסופו של דבר יעזור לכם לבחור בשיטת הריתוך המתאימה ביותר לצרכים האלה.

  • איזו שיטת ריתוך תאפשר לכם להשתמש בכול סוג של מתכת?

זכרו שרבים מהחומרים שאתם מרתכים, הם חומרים מרוכבים המיוצרים ממספר מתכות שונות כדי לחזק את העוצמה והפונקציונליות של המתכת הסופית.

למשל, אם ברוב המקרים אתם רוצים לרתך חלקים של נירוסטה, אזי שני סוגי הרתכות, מיג וטיג, יתאימו למשימה.

  • אילו גורמים נוספים כדאי לקחת בחשבון?

סוג הרתכת שאתם רוכשים צריכה להתאים לפונקציות הספציפיות הנדרשות לעבודות הריתוך היותר שכיחות שלכם. לכן, חשבו על המטרה הסופית שלכם, אבל קחו בחשבון אם בעתיד אולי תצטרכו רתכת חזקה או מתקדמת יותר.

כשאתם בודקים רתכות למכירה אל תמהרו. קחו את הזמן כדי להגדיר את הצרכים שלכם. אם יש לכם שאלות ואם משהו לא ברור, בקשו מהספק להסביר לכם לגבי היתרונות, המגבלות והתפעול של המכשיר בו אתם מעוניינים.

כשתהיו מוכנים להתאים את מודל הרתכת הספציפי למשימה, לתחביב או לעסק שלכם, תוכלו להתייעץ עם הספק המקצועי לגבי הדגם או המוצר המתאים ביותר לעבודות הריתוך שלכם.

איזה ציוד נלווה צריך בנוסף לרתכת?

בנוסף לעלות הרתכת עצמה, אל תשכחו לכלול גם עלויות בגין אביזרים וציוד הנדרשים להפעלת הרתכת החדשה. פריטים אלה כוללים הן ציוד הגנה הנדרש בעת הריתוך כמו: מסכת ריתוך, כפפות או מעיל, והן גז וחומרים מתכלים אחרים.

כמה עולה רתכת?

מחירי הרתכות תלויים בסוג הרתכת שאתם מבקשים לרכוש ובסוג הפרויקטים שהיא מאפשרת לרתך. לדוגמה:

  • רתכת אלקטרונית אינוונטר יכולה לנוע בין 799 שקלים ל-3,028 שקלים ויותר.
  • רתכת מיג יכולה לנוע בין 3,915 שקלים לבין 7,395 שקלים ויותר.
  • רתכת טיג יכולה לנוע בין 7,500 שקלים ולהגיע גם ל-10,060 שקלים ויותר.

סוגי הריתוך השונים

Stick Welding –

הוא סוג נפוץ וותיק של שיטת ריתוך הנקראת גם ׳קשת עם אלקטרודה׳ (כי הרתכת יוצרת קשת חשמלית המחממת את האזור). בשיטה זו מעבירים דרך אלקטרודה זרם חשמלי שמגיע אל נקודת הריתוך כדי ליצור חיבור בין המתכות, כאשר האלקטרודה המומסת מהחום משמשת כחומר למילוי הריתוך. שיטה זו יכולה להתאים למספר מצבים, כולל למקרים שבהם נדרש ריתוך בסביבה של מים.

כמו שיטות הריתוך האחרות, גם סוג זה של ריתוך יוצר שילוב בין חום הריתוך והחמצן שבאוויר, מה שגורם לחמצון של המתכות שרותכו יחדיו, שיחליש לאורך זמן את החיבור ביניהן. כדי לפתור תופעה זו, משתמשים באלקטרודות מצופות בציפוי שמונע חמצון.

בניגוד לרתכת גז, בשיטת ה-Stick Welding לא צריך להוסיף גז להליך הריתוך. הליך זה זול, חזק וגם פשוט יחסית, כך שהוא יכול לשמש כהליך ריתוך למתחילים.

אמנם שיטת ריתוך זו מציעה הליך שיכול להתמודד גם עם אלומיניום, עדיין מדובר בשיטת ריתוך, שיחסית לרתכת טיג או לרתכת מיג קטנה או גדולה, הא פחות מדויקת וגם פחות אסתטית ואיכותית.

Flux Core –

איך לרתך בסוג זה של ריתוך? קודם כל, בריתוכי MIG ו-TIG, הגז המגן על אזור הריתוך מוזן דרך מכשיר הריתוך עצמו. לעומת זאת, בשיטת Flux Core הריתוך משתמש בחוט מתכת המוזן ברציפות מסליל ומייצר גז משל עצמו. כלומר, נעשה שימוש בחוט מתכת שהליבה שלו מכילה חומר נוגד חמצון המוזן באופן שוטף לקצה הרתכת.

Flux הוא תוסף המשמש לקידום ריתוכים נקיים וחלקים, והוא עושה זאת בשתי דרכים:

האחת, השטף נשרף והופך לגז, מה שיוצר מגן, בדומה למגן הנשאב על ידי רתכות מיג וטיג.

השנייה, השטף נמס במיקום שלו וצף אל החלק העליון של אזור הריתוך המחומם, וכאשר הגז המגן מתפזר, השטף מגן על הריתוך המותך מפני השפעה סביבתית.

שימו לב, כיוון שבשיטה זו לא משתמשים באלקטרודות נחסך הצורך להחלפה חוזרת ונשנית של האלקטרודות. בנוסף, מכיוון שהגז מיוצר בעת הריתוך עצמו, ניתן לבצע ריתוך ללא גז בתנאי חוץ גם כשיש רוח שתפריע לגז המגן. עם זאת, ריתוך ללא גז יוצר אדים רבים יותר מרתכת הגז, מסוכן להשתמש בשיטה זו בחלל סגור ללא אוורור מספיק.

Metal Insert Gas – ראשי תיבות MIG

שיטת הריתוך שנקראת Metal Insert Gas היא תהליך ריתוך קשת, שבו הריתוך מוגן על ידי גז חיצוני (ריתוך CO2, ארגון, הליום, ארגון + חמצן או תערובות גז אחרות).

בשיטה זו מוזן ברציפות חוט אלקטרודה מתכלה. הקשת מחממת וממיסה גם את הקצוות של החלקים שעוברים ריתוך וגם את חוט האלקטרודה. חומר האלקטרודה המותך מוזרם למשטח באזור הריתוך, ממלא אותו ויוצר מפרקים.

הזנה אוטומטית של חוט המילוי, כלומר האלקטרודה, תורמת להליך חצי אוטומטי, כאשר המפעיל שולט רק במיקום ובמהירות הלהבה.

שיטה זו מציעה רתכת למתחילים כי היא לא דורשת מיומנות רבה ומאפשרת לייצר ריתוך רציף ללא הפרעות.

Tungsten Inert Gas – ראשי תיבות TIG

ריתוך בשיטת TIG, שונה משיטת ה-MIG בכך שחומר המילוי מוזן בנפרד והוא אינו האלקטרודה עצמה. שימוש ברתכת זו דורש מיומנות ברמה גבוהה, ומשיג גם תוצאות איכותיות ביותר.

שני דברים נוספים שתרצו לדעת:

לגבי רתכת פלוס מינוס, לכול רתכת יש חיבור מסוג פלוס וחיבור מסוג מינוס, וחשוב לחבר נכון את האלקטרודות.

מה ההבדל בין ריתוך להלחמה? בקיצור ולעניין, בריתוך מתיכים את המתכות עצמן כדי לחבר ביניהן, ובהלחמה מתיכים רק את חומר המילוי והחיבור המיועד.

אולי יעניין אותך גם?