ריתוך היא אחת המלאכות הבסיסיות ביותר. באמצעות פעולה זו ניתן לחבר שתי מתכות - נירוסטה, טיטניום, אלומיניום, נחושת ויש כמובן עוד אפשרויות - לגוף אחד. בין השאר מאפשרת רתכת יצירת מסגרות מתכת מדויקות, תיקון חורים וייצור מוצרים שונים. עבודת רתכות איכותית באמת מחייבת מיומנות גבוהה, וזו נרכשת בעיקר באמצעות התנסויות רבות. ככל שתרתכו יותר, כך תשכללו את היכולות שלכם בתחום, וזה גם הטיפ הראשון לרתך המתחיל – פשוט להתחיל לרתך, להתאמן ולצבור את הניסיון הרלוונטי. כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית, הנה 4 טיפים נוספים שיעזרו לכם לרכוש את הידע הדרוש בדרך הנכונה והבטוחה ביותר.

בטיחות

עוד לפני שמתחילים לרתך, חשוב לארגן את סביבת העבודה. אל תשכחו שתוך כדי מלאכת חיבור המתכות מתפזרים בחלל גצים, בחלק מהמקרים משתחררים גזים ובכל מקרה החלל מתחמם והטמפרטורה עשויה להיות גבוהה מאוד. בהתאם יש להרחיק מהמקום חומרים שעלולים להידלק, ובאופן כללי לשמור על האזור נקי ומסודר כדי שתוכלו להתרכז בריתוך עצמו.

כשמרתכים חובה לחבוש מסכת ריתוך מתאימה כדי להגן על העיניים מפני האורות הבוהקים והחזקים וכמובן מהגצים. כפפות איכותיות מהוות גם הן פריט חובה בגלל החום הרב, וכך גם ביגוד ארוך שמגן על העור בכל הגוף - גם כשמבצעים ריתוך "קטן".

תוך כדי עבודה חשוב להיות מרוכזים. הימנעו מהסחות דעת עד להשלמת הריתוך.

הכירו את כל השיטות השונות לבצע ריתוך

יש מספר שיטות ריתוך, בהתאם למטרה ולציוד שברשותכם. כדאי לנסות כמה דרכים כדי לרכוש מיומנות נרחבת, ובפרט להכיר את 3 השיטות הבאות שמיושמות באמצעות קשת חשמלית:

* מיג (MIG - Metal Inert Gas) - שיטה שמבוססת על גז, לרוב CO2, ומתאפיינת במספר יתרונות משמעותיים: מינימום פגמים, כמות מזערית של עשן, עבודה נקייה ועלות כספית נמוכה. ריתוך MIG מתאים בעיקר לריתוך אלומיניום אבל לא רק. העיקרון הוא שקשת חשמלית יוצרת חום בין המשטח המרותך לבין האלקטרודה המתכלה. יש להזין את האלקטרודה, ידנית או באופן אוטומטי (בהתאם לסוג הציוד).

* טיג (TIG - Tungsten Inert Gas) - בשיטה זו ישנה אלקטרודת טונגסטן, והאי יוצרת קשת חשמלית שמוגנת ע"י גז ארגון. חומר המילוי מוזן לרוב באופן ידני והוא לא מצופה, ובהתאם אפשר להגיע לתוצאות מרשימות.

* ריתוך באמצעות אלקטרודה מצופה (SMAW – Shielded Metal Arc Welding) - תוך כדי ריתוך, האלקטרודה המצופה מותכת (גם הסליל וגם הציפוי) ומצפה את המתכת המרותכת. בשיטה זו נוצרת "שלאקה" לאחר שהגופים המרותכים מצטננים ומתמצקים, ולכן השלב הבא הוא הסרתה עם פטיש סיגים.

קצב

חשוב להקפיד על קצב אחיד של ריתוך. אפשר לעצור אחרי כל 3 ס"מ כדי לבחון את התוצאה, אבל רק להרף עין ואז מיד להמשיך. הריתוך המומלץ ביותר הוא זה שיוצר שמינייה לאורך קו הריתוך הרצוי מבחינתכם.

עוד דגש משמעותי בהקשר זה הוא מגע תמידי בין האלקטרודה ושני משטחי המתכת, כדי שהריתוך יתבצע באופן קבוע. חור גדול, אם נוצר כזה, מעיד על טמפרטורה גבוהה יתר על המידה. התיקון הוא הורדת המתח של הרתכת לרמה של 75-95 אמפר (זהו הטווח המתאים לתיקונים קטנים יחסית שאותם תבצעו בתחילת הדרך).

טיפ נוסף הוא לעבוד מהר יותר כשמבצעים ריתוך מאונך ביחס לפעולה במצב מאוזן. חשוב להימנע מחשיפת המקום המרותך למים לפני הזמן, כדי שלא ייווצרו בו סדקים.

רוצים עבודה מדויקת במיוחד? השתמשו בכלי מדידה

הטיפ האחרון מיועד בעיקר למי שכבר שולט היטב בכלי, יודע לשמור על הקצב המדויק ומשלים את הריתוך עצמו באופן נכון. בשלב זה כבר ישנה שאיפה לעבודה מדויקת במיוחד, ולשם כך כדאי להצטייד בציוד שזו מהותו - מדידה. קליבר מדידה דיגיטלי לריתוך הוא האופציה המומלצת ביותר.


אולי יעניין אותך גם: