ריתוך ביתי יעיל של חלקי ברזל יכול לחסוך לכם זמן וכסף, אבל הוא לא נטול אתגרים. ריתוך שגוי עלול לגרום לסדקים או לנזקים אחרים. אם אתם עומדים לרתך כמה חלקי ברזל קריטיים, ייתכן שעדיף להפקיד את המלאכה בידיו המנוסות של רתך מקצועי שיוכל להבטיח לכם תוצאה מוצלחת.

באופן כללי, כל רתכת, כולל רתכת לברזל, אמורה לחבר שני חלקי מתכת כדי להפוך אותם למקשה אחת.

אבל לפני שנעסוק בריתוך ברזל עצמו, למשל כדי לתקן מעקה למדרגות פנים מברזל, בואו להכיר את ההבדלים בין סוגי הברזל: ברזל חשיל (Wrought iron), ברזל יצוק (Cast iron) וברזל רקיע (Ductile המכונה גם Nodular או כדורי).

מהם ההבדלים בין סוגי הברזל השונים?

ברזל חשיל

ברזל חשיל מורכב בעיקר מברזל ומכמויות קטנות (2%-1%) של סיגים נוספים. ברזל חשיל מכיל פחות פחמן מהברזל היצוק ולכן הוא רך וגמיש יותר. מלאכת הייצור של חלקים מברזל חשיל נעשית על ידי נפח, המחמם את הברזל שוב ושוב ומשתמש בכלים כדי ליצור מהברזל את הצורה המבוקשת. ברזל חשיל מאופיין במראה הסיבי שלו.

ברזל יצוק

ברזל יצוק עשוי מסגסוגת המכילה פחמן בשיעור של 4%-2% בתוספת כמויות קטנות של סיליקון ומנגן, ולפעמים גם תוספות אחרות כמו גופרית וזרחן. בשל תכולת הפחמן הגבוהה יותר בברזל היצוק, מתכת זו קשוחה מאוד, לא ניתן לכופף, למתוח או להכות בה, כפי שעושה הנפח, כדי ליצור ממנה צורה מסוימת, כי הברזל פשוט יישבר. בעוד שהפלדה תפסה במקרים רבים את מקומו הברזל היצוק בעולם הבנייה, עדיין מתכת זו נותרה פופולרית עבור ייצור מוצרים בעלי צורות מורכבות שקל יותר לצקת מאשר לייצר במכונה. לעומת הפלדה, נקודת ההתכה של הברזל היצוק נמוכה יותר והוא מגיב פחות לעובש.

ברזל רקיע

ברזל רקיע הוא סגסוגת חדשה יחסית הכולל מיקרו-מבנה ייחודי שבו הגרפיט הוא כדורי. בשל תכולת הפחמן הגבוהה יותר בברזל רקיע לעומת הברזל היצוק, הוא מאופיין ברמה גבוהה של חוזק, גמישות ועמידות, כך שאפשר לכופף ולעקם אותו מבלי שיישבר.

איך מתחילים?

כשמדובר בריתוך למתחילים המתבצע בבית, חשוב מאוד להבין את השלבים הנדרשים לייצור חלקי ברזל המרותכים ביעילות.

לפני שאתם מתחילים לרתך וליצור בעצמכם מאחז יד מברזל או לתקן מעקה ברזל, הנה ארבעה שלבים מרכזיים שבהם יש לנקוט לפני שמתחילים:

לזהות את סגסוגת הברזל

ברזל יצוק, לדוגמה, שייך למשפחה של סגסוגות ברזל-פחמן. תכולת הפחמן הגבוהה בסגסוגת זו מעניקה לברזל היצוק את הקשיות המאפיינת אותו. יחד עם זאת, קשיות זו באה על חשבון הגמישות של החומר, והיא משפיעה על היכולת שלו לספוג לחצים מבלי להישבר.

ריתוך ברזל  כרוך בכמה מחזורי חימום וקירור הגורמים להתרחבות ולהתכווצות הברזל, שמצדם גורמים למתיחה של החומר. כאשר מחממים ברזל יצוק הוא לא נמתח או מתעקם אלא נסדק. אמנם, קשה לרתך ברזל יצוק מבלי לסדוק אותו, אבל ניתן לשפר מאפיין זה על ידי הוספת סגסוגות שונות למתכת.

יש סגסוגות ברזל יצוק שקל יותר לרתך אותן מאחרות. לדוגמה:

  • ברזל יצוק לבן, נחשב בדרך כלל כבלתי ניתן לריתוך בגלל המיקרו-מבנה שלו.
  • ברזל יציקה אפור קל יותר לריתוך מברזל יצוק לבן. עם זאת, הוא עדיין מהווה אתגר לרתכים, כי פתיתי הגרפיט שבתוכו יכולים לחדור לבריכת הריתוך ולגרום להתפרקות מתכת הריתוך.
  • ברזל רקיע (כמו גם Nodular iron או Malleable iron), הוא פחות שביר בגלל מבנה הפחמן הכדורי שלו הנוצר בתהליכי ייצור ייחודיים.

הדרך הטובה לקבוע את סוג הברזל שלכם היא לבדוק את המפרט המקורי. בדיקה בחנות יכולה להיעשות על ידי התבוננות בברזל:

  • ברזל אפור נראה אפור לאורך נקודות השבר, בגלל הגרפיט הכלול במיקרו-מבנה שלו.
  • ברזל לבן נראה לבן יותר לאורך השבר, בגלל שהוא מכיל צמנט.
  • צבעו של ברזל רקיע (Ductile iron), הוא לבן למדי לאורך נקודות השבר וקל יותר לריתוך.
  • למרבה הצער, בדיקת נקודות השבר שימושית רק אם אתם יודעים שמדובר בברזל אפור או לבן, שהן הצורות המסורתיות יותר של ברזל יצוק וגם הנפוצות יותר בסוגים מסוימים של מוצרים.
  • אפשר לנסות לקבוע את סוג הברזל גם על ידי ׳בדיקת הניצוץ״, כמו הניצוץ שיוצרת אבן משחזת.

לנקות את יציקת הברזל ביסודיות

כל יציקת ברזל חייבת להיות מוכנה כראוי לפני הריתוך עצמו. כלומר אם אתם רוצים לתקן מעקה למדרגות חוץ מברזל, נקו היטב את אזור הריתוך כדי להבטיח תוצאה טובה.

לבחור מראש את טמפרטורת החום

כל סוגי הברזל היצוק פגיעים להיווצרות סדקים תחת לחץ. בקרת החום היא אחד הגורמים החשובים ביותר שיכול למנוע סדקים. לריתוך הברזל יש שלושה שלבים חשובים:

  • חימום מוקדם (פרה-חימום)
  • הכנסת חום נמוך
  • קירור איטי

בקרת החום מאפשרת לשלוט על המידה שבה המתכת תתרחב ותתכווץ באותו קצב, כדי למנוע היווצרות של סדקים. באופן כללי,

  • שיטות הריתוך המשתמשות בטמפרטורה גבוהה יותר דורשות חימום מוקדם בטמפרטורה גבוהה יותר. כאשר חימום מוקדם מתאים אינו אפשרי, האסטרטגיה הטובה ביותר היא למזער את כניסת החום.
  • קצב הקירור משפיע ישירות על הלחצים המופעלים על הריתוך, כאשר:
  • קירור מהיר גורם להתכווצות וליצירת סדקים
  • קירור איטי מפחית התקשות והתכווצות

לבחור את טכניקת הריתוך המתאימה

טכניקת הריתוך צריכה להיבחר על סמך התאמתה לסגסוגת הברזל היצוק שרוצים לרתך. תהליכי הריתוך הנפוצים ביותר הם:

  • ריתוך סטיק (Stick), הידוע גם בשם ריתוך קשת מתכת מוגנת - MMA (Manual Metal Arc) .
  • ריתוך אוקסי אצטילן (Oxy acetylene) , שיטת ריתוך שלא משתמשת בקשת שנוצרת על ידי זרם אלא מספקת אנרגיה לריתוך.
  • ריתוך הלחמה (Braze welding), שיטה נפוצה בשל השפעתה המינימלית על המתכת הבסיסית עצמה.

סוגי רתכות שזמינים בשוק

הנה כמה דוגמאות לסוגי רתכות המיוצרות על ידי חברת  JASIC Technology Co. Ltd. מותג מהימן ברמה עולמית, המספק ציוד ריתוך ברמה איכותית ושואף למצוינות המוּנָעת על ידי פריצות דרך טכנולוגיות שיוכלו לספק את צרכי הריתוך השונים של הלקוחות:

רתכת אינוורטר – ARC 200

רתכת ארגון TIG – AC / DC  315 Amp, עם רדיאטור ועגלה