אם אתם אוהבים להרכיב דברים בעצמכם, לבנות דברים ובקיצור, להפעיל את הידיים, כלי העבודה הם לא משהו שזר לכם. אבל הפעם נדבר על ציוד שפחות מוכר. נסביר איזה מין ציוד ריתוך תוכלו לבקש כשתגיעו או תגלשו אל חנות כלי עבודה מובחרת. וכמובן, נפרט גם כל מיני טיפים שיעזרו בביצועים שלכם.

אלקטרודות מיוחדות לריתוך 

מקובל להניח שאלקטרודות קשורות מן הסתם לעבודתו של חשמלאי. אבל מסתבר שיש סוג מאוד חשוב של אלקטרודות, שבלעדיהן אי אפשר לבצע ריתוך כלשהו. על כן, אם אתם ניגשים או גולשים אל חנות כלי עבודה ומחפשים ציוד, תצטרכו להצטייד באלקטרודות של רתכים.

כמה מילים עליהן ועל חשיבותן: ניתן למצוא כל מיני סוגים, שנבדלים האחד מהשני למשל בעובי. ההבדלים ניכרים גם במידת האמפרים. את הבחירה המתאימה מבססים על משך זמן ביצוע העבודה. על חומר הגלם שאותו צריך לרתך. על העובי, שכן אם בוחרים אלקטרודה לא מתאימה, עלולים לחורר את המשטח, אם מדובר למשל על פח לא עבה במיוחד. כל סוג או גודל של האלקטרודה שאתם קונים תתאים באופן אידיאלי לטווח אמפר מסוים. שימו לב לכך.

ידיות ריתוך 

האלקטרודות שהן למעשה מבצעות את הריתוך צריכות לקבל אחיזה נאותה. כמובן, שהן לא מתחברות באופן ישיר אל מכונת הריתוך עצמה. ולכן, גם את זה תצטרכו למצוא או לבקש כשתגיעו אל חנות כלי עבודה – ידית ריתוך. ניתן להשיג סוגים שונים של ידיות ריתוך וזה במידה מסוימת עניין של העדפה אישית. יש ידיות שהן בעלות כושר תמרון מסוים והן יכולות להסתובב. יש ידיות שנקראת "צבת" משום שכך הן למעשה תופסות אל האלקטרודה. למתחילים, כדי להתנסות עם כמה סוגים של ידיות ולראות מה מתאים לכם יותר.

רתכת אלקטרונית 

דיברנו עד עכשיו על כמה אמצעים שבלעדיהם אף רתך לא יכול לייצר חיבורים בין מתכות או פחים. אך הטוב והחשוב ביותר עוד לפנינו. בחנות לכלי עבודה תצטרכו כמובן לבחור את הרתכת שתאפשר לכם להשיג תוצאות מקסימליות במינימום מאמץ. פתרון מסוג מעולה הינו הרתכת בגרסה האלקטרונית.

רתכת אלקטרונית טובה כל כך, גם לחסרי ניסיון. היא מאוד נוחה משום שהיא קלה אך יעילה. אין צורך בחלקים שמכבידים על הכלי. המרכיבים האלקטרוניים ניכרים בהיותם קלי משקל וגם הרבה יותר נוחים לתפעול. בדגמים המומלצים אפשר למצוא חיישנים שעוזרים לוודא עד כמה העבודה מתקדמת היטב ומתי קו הריתוך מספק. אבל יש יתרון אפילו יותר חשוב מכל השאר. אם תשאלו ממה סובלים בעלי הרתכות הישנות הרי שזו העובדה הבאה – זמן התקררות. על מנת להתקדם, יש בכל כמה דקות צורך להמתין לא מעט זמן עד שתהיה התקררות מספקת. לעומת זאת, רתכת אלקטרונית איננה מתחממת באופן כזה. כלומר, אפשר לעבוד בצורה יעילה וטובה, ממושכת ובלי הפסקות. חוץ מזה, תוצאת העבודה הרבה יותר נקיה, אסתטית ומדויקת (יש הבדל בסוג הזרם שמפיק את קשת הריתוך).

ציוד הגנה, חשוב וחיוני!

אין לבצע אף עבודת ריתוך מבלי להצטייד קודם לכן בציוד הגנה. קודם כל מגן לפנים ולעיניים. על העיניים צריך להגן לא רק מפני גיצים אלא גם מפני הקרינה המסוכנת שמפיקה פעולת הריתוך. גם הקרינה שעלולה ליצור כוויות בעור מחייבת למעשה הגנה על כל הפנים, במידת האפשר. מלבד זאת, חשוב להשתמש בבגדי עבודה ארוכים, כדי לא לסבול מכוויות על העור. מי שממש רוצה לעבוד כמו מקצוען זקוק גם לנעלי עבודה טובות.

אולי יעניין אותך גם: